La Place blijft ‘zeker te weten’ La Place

Jumbo koopt de La Place-restaurants. Een logische stap voor de uitbreidende supermarktketen.

La Place in de binnenstad van Leiden , in 2014, in de vernieuwde V&D. BART MAAT/ANP

Soms willen mensen gewoon eten kopen dat al klaargemaakt is, weten ze bij supermarktbedrijf Jumbo. En dat dan direct aan een tafeltje opeten. Dus de kans om restaurantketen La Place uit de failliete V&D-boedel te kopen wilde Jumbo „niet laten lopen”, zegt Colette Cloosterman-van Eerd. Zij is binnen de directie van Jumbo verantwoordelijk voor de winkelformule en marketing en is lid van de Brabantse familie Van Eerd die oprichter en eigenaar is van de supermarktketen.

Er zijn in totaal 120 La Place-filialen, waarvan grofweg de helft in de V&D-warenhuizen zit en de rest daarbuiten. Op stations, langs snelwegen, op luchthavens. „We hebben in principe heel La Place gekocht”, legt financieel directeur Ton van Veen uit. „De receptuur, het meubilair. Alle merkrechten.”

Maar hoeveel La Places er precies verdergaan onder Jumbo, is nog onduidelijk. In eerste instantie zijn het de vestigingen buiten de warenhuizen, inclusief zes vestigingen in het buitenland, zo lieten de curatoren van V&D dinsdag weten. Daarmee zijn de banen van „het overgrote deel” van de 1.700 werknemers van deze vestigingen en het La Place-hoofdkantoor veiliggesteld. Van deze zestig zelfstandige vestigingen zal Jumbo er waarschijnlijk wel vijf tot tien sluiten, zegt Van Veen.

Jumbo hoopt uiteindelijk ook door te kunnen met de La Place-filialen ín de V&D-warenhuizen, zegt de financieel directeur. „Maar dat hangt af van wie de warenhuizen koopt.” Zelf heeft Jumbo in ieder geval geen interesse in de warenhuizen, zegt hij.

Sinds het faillissement van V&D op Oudejaarsdag werken de curatoren van de warenhuisketen (10.000 werknemers) aan een doorstart. De verkoop van de losse La Place-restaurants vergroot de kans op een „succesvolle doorstart” van de warenhuizen en de daarin gevestigde La Places volgens de curatoren „aanzienlijk”. Daarover praten ze nu nog met „een tweetal serieuze gegadigden”.

De curatoren en Jumbo hebben niet bekendgemaakt hoeveel Jumbo voor La Place betaalt. Van Veen wil wel zeggen dat Jumbo de overname „uit eigen middelen” financiert, extra bankleningen zijn niet nodig.

Profiteren van de horecakennis

Voor Jumbo is de aankoop van La Place een logische stap, vindt Colette Cloosterman. De supermarktketen experimenteert namelijk al langer met „ready to eat”, in de Jumbo Foodmarkt. Dat is een combinatie van supermarkt, versmarkt en horeca. Daarvan zijn er inmiddels drie: in Amsterdam, Breda en Veghel. Cloosterman: „Die waren geïnspireerd op La Place.”

Ook hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot aan de Rijksuniversiteit Groningen begrijpt goed waarom Jumbo La Place graag wil hebben. De supermarkt kan profiteren van de horecakennis van La Place, zegt Sloot. Andersom kan La Place profiteren van vierkante meters in grotere Jumbo-supermarkten. Ook denkt hij dat het concept het in het buitenland goed kan doen. Dat is interessant voor Jumbo, dat in Nederland met supermarkten maar beperkt kan groeien.

Concurrent Ahold, eigenaar van Albert Heijn, experimenteert in de Verenigde Staten met een formule die op La Place lijkt, Bfresh. Het had Sloot dan ook niet verbaasd als Ahold had „toegeslagen” met een bod op La Place. Ahold, tevens eigenaar van webwinkel bol.com, lijkt zich meer op internetverkopen te richten dan op ‘foodmarkten’.

Ook groothandel Sligro, tevens eigenaar van supermarktketen Emté, was volgens Sloot een logische kandidaat geweest. Dan hadden de groothandels van Sligro La Place gelijk kunnen gaan bevoorraden – als ze dat nog niet doen.

Aan de merknaam La Place verandert niks, zegt Cloosterman. Na de overname van supermarktketen C1000 in 2011 heeft Jumbo die formule na een tijdje opgeheven, terwijl het in eerste instantie zei dat de naam C1000 behouden bleef. Verandert La Place misschien op termijn in Jumbo? „La Place blijft zeker te weten La Place heten.”