Hoe blijft Facebook het lievelingetje van de beurs?

Foto: iStock

Facebook is onoverwinnelijk. De laatste kwartaalcijfers waren beter dan verwacht, gebruikersaantallen schieten de lucht in en beursanalisten spreken vol lof over het aandeel Facebook - op dit moment een zuinige 100 dollar waard. Vandaag komt het bedrijf opnieuw met kwartaalcijfers. Maar hoe blijft Facebook ook in 2016 het lievelingetje van de beurs?

Update: Facebook heeft in het vierde kwartaal van het afgelopen jaar een recordomzet van 5,8 miljard dollar geboekt. Dat is wederom méér dan de verwachte 5,4 miljard dollar en de helft meer ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden. 5,6 miljard dollar van de omzet was afkomstig van adverteerders. Facebook meldt een winst van 1,56 miljard dollar - een verdubbeling van de 701 miljoen dollar een jaar geleden. Het aandeel steeg met 5 procent.

Met virtual reality…?

Facebook laat vandaag waarschijnlijk voor het eerst weten wat voor omzetcijfers het verwacht van Oculus Rift - je weet wel, de bekende virual reality bril, waarvan de maker (Oculus VR) sinds 2014 in handen van Facebook is. De Oculus Rift is inmiddels een kleine maand als pre-order te koop, eind maart levert Oculus de eerste brillen.

Het is moeilijk te voorspellen hoe de bril - die 599 dollar (552 euro) kost - ontvangen wordt, laat staan welke vlucht virtual reality onder ‘gewone’ gebruikers zal maken. Maar mochten de voorspellingen uitkomen (de Britse marktonderzoeker Kzero verwacht dat de markt voor virtual reality software in 2018 al ruim 4,5 miljard dollar bedraagt), dan zou Oculus wel eens een hele grote speler kunnen worden. En dat zou Facebook logischerwijs een flinke inkomstenpost opleveren.

…of met WhatsApp en Messenger?

Facebook Messenger en WhatsApp behoren inmiddels tot de populairste berichtenapps: beide diensten hebben op een haar na een miljard maandelijkse actieve gebruikers. Genoeg reden voor Facebook, dat WhatsApp in 2014 kocht, om de diensten nu eens écht winstgevend te maken. Hoe dan? Met Messenger for Business. Een systeem waarmee bedrijven gemakkelijker in contact kunnen komen met klanten, via Facebook Messenger en uiteindelijk ook WhatsApp.

Dat betekent overigens niet dat je bestookt zult worden met advertenties. Denk eerder aan een klantenservice-functie of aan het sturen van gesponsorde berichten - functies waar bedrijven uiteindelijk voor gaan betalen.

Facebook-topman David Marcus omschreef dat op een conferentie in München vorig jaar als volgt:

We don’t want to put advertising all over the place. We don’t want to make the experience feel like you’re being invaded by ads and different things. That’s not the approach. Advertising could take different forms, including sponsored content.”