Geen IT’ers nodig

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: abonneren op bedrijfssoftware.

Bedrijf: Piesync Oprichter: Mattias Putman en Ewout Meyns Medewerkers: 12

Er zullen weinig mensen zijn die direct snappen wat de Belgische start-up Piesync doet. Hoe ze het zelf zeggen: een start-up die „B2B SaaS-applicaties connecteert en synchroniseert in twee richtingen”. Ze bestaan nu drie jaar, en haalden afgelopen week 1,5 miljoen euro aan investering op. Maar waarméé dan?

Als eerste: wat is Saas?

Een afkorting van ‘Software as a Service’. Oftewel: bedrijven nemen een abonnement op de software. Ze hoeven dus niet zelf veel IT-werknemers in dienst te hebben om die software te maken. Het enige wat een bedrijf hoeft te doen is zijn data erin te zetten, alles daaromheen is al af. Het gaat allemaal ‘in de cloud’.

Wat doen ze?

Er komen telkens nieuwe SaaS- oplossingen bij. Noodzakelijk is wel dat al die applicaties met elkaar kunnen communiceren. Stel dat iemand zijn e-mailadres verandert, dan kan het niet zo zijn dat het in de ene cloudoplossing wel gebeurt (de nieuwsbrief), maar in de andere niet (het adressenbestand).

En?

Ze met elkaar laten communiceren is lastig, elke app is weer anders geprogrammeerd. PieSync zorgt er op een makkelijke manier voor dat de informatie van verschillende systemen continu en moeiteloos synchroniseert in twee richtingen.

Voor wie is dit?

Bedrijven, vandaar het ‘B2B’ (business to business). Een gemiddeld bedrijf gebruikt gemiddeld zeven tot acht verschillende cloudapplicaties. PieSync ondersteunt zestien verschillende applicaties, waaronder Google Contacts, Nimble, SalesForce en Mailchimp.

Wat is het verdienmodel?

Een maandelijks abonnement voor bedrijven.