Dronebouwer DJI werkt samen met Lufthansa

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Wie een drone van DJI wil kopen komt voortaan bij Lufthansa terecht. De zaken gaan goed bij de Chinese droneproducent DJI, en de Duitse luchtvaartmaatschappij wil een graantje meepikken. China Daily schrijft over de samenwerking tussen beide bedrijven.

Lufthansa gaat technologie ontwikkelen die potentiële klanten helpt bij het gebruiken van een commerciële drone, oftewel een onbemand vliegtuigje. Het gaat dan om data analyse, verzekeringen en zelfs training van de piloot. Drones kunnen nuttig zijn bij bijvoorbeeld inspectie van treinrails, gewassen en bouwplaatsen.

Naast de luchtvaartsector, heeft Lufthansa ook een onderhoudsafdeling. Vorig jaar liet het bedrijf al weten de ervaring die daar is opgedaan meer te willen gebruiken in het veld van de commerciële drones.

China Merchants Bank biedt Didi Kuaidi-chauffeurs een nieuwe auto

Op afroep beschikbaar zijn is dé moderne werkwijze voor veel Chinese taxichauffeurs. Er zijn 14 miljoen chauffeurs geregistreerd bij de app Didi Kuaidi. Daarvan zijn er een flink aantal dat zegt aan een nieuwe auto toe te zijn. De China Merchants Bank biedt die chauffeurs nu een lening om zo’n nieuwe auto te kopen, meldt de South China Morning Post.

Liu Qing, bestuursvoorzitter van Didi Kuaidi, lichtte de strategische overeenkomst toe.

We hebben de mogelijkheid om te groeien, zelfs zonder extra financiering. Maar dit jaar ligt onze focus op het toevoegen van waarde aan onze gebruikers en onze chauffeurs. Een manier om dat te doen is door een slimme financieringsplan te gebruiken om een nieuwe auto te kopen of een oude te vervangen.

Didi Kuaidi heeft nu meer dan 250 miljoen gebruikers in 400 steden in China. Binnenkort zal de taxidienst samen met de China Merchants Bank ook credit- en debitkaarten gaan aanbieden in de app. Gebruikers van de dienst kunnen op die manier hun taxiritje mobiel betalen, zoals dat nu ook al mogelijk is met Tencents WePay en Alibaba’s Alipay.

Toyota en Suzuki zetten samen in op India

Er zit meer samenwerking in de lucht. Toyota en Suzuki praten over een mogelijke overeenkomst waarbij ze elkaars expertise kunnen gebruiken. Op die manier willen ze profiteren van de groeiende markt voor compacte auto’s in India en andere opkomende economieën. Dat schrijft de Nikkei Asian Review.

Suzuki is marktleider op de Japanse markt voor kleine auto’s: jaarlijks verkoopt de autobouwer er 2,79 miljoen. Daihatsu Motor, waar Toyota onderdeel van uitmaakt, doet het ondertussen ook niet slecht. Maar Suzuki weet de productiekosten laag te houden, weet de Nikkei Asian Review. En een grote inkomstenbron is de Indiase markt waar de autobouwer een marktaandeel van 40 procent heeft.

Suzuki’s robuuste netwerk van verkooppunten kan goed van pas komen als Toyota ook een deel van die markt wil veroveren. Op zijn beurt kan Suzuki profiteren van de innovatieve inslag van Toyota, dat een voorsprong heeft bij de ontwikkeling van de zelfrijdende auto en duurzame technologie.

Ondertussen ontkennen beide bedrijven dat er over zo’n samenwerking wordt gesproken. Zowel Suzuki als Toyota publiceerden een verklaring waarin stond dat er geen sprake is van een overeenkomst, zo meldt de Economic Times.