Als ruimtepostbode moet je de beschaving opnieuw uitvinden

Gamers moeten deze week een nieuwe beschaving opzetten. Zou je daar mensen telefoons uit hun handen mogen meppen?

Crashlands neemt het aloude verhaal van Robinson Crusoe en geeft er een futuristische draai aan. In deze 2D role-playing game speel je een ruimtepostbode die tijdens een bezorging neerstort op een vreemde planeet. Samen met een robotkompaan moet je de weg terugvinden naar de (of liever: een) beschaafde wereld. Dat betekent dat je beschaving ook opnieuw moet uitvinden. Door bijvoorbeeld in kleine queestes houten wapens te maken en dieren te domesticeren. De sterke graphics en uitgebreide speelwijze van Crashlands doen sterk denken aan klassieker The Legend of Zelda: A Link to the Past (1991) met een vleugje Star Wars: Knights of The Old Republic. Voor een spel van zo’n vijf euro zijn er ook minpunten. De ‘humoristische’ gesprekken met personages zijn soms te onbegrijpelijk om duidelijke doelen te achterhalen. Als je Crashlands kort speelt is het een prima game. Maar als je langer dan twintig minuten per keer speelt, voelen de taken als een herhaling van zetten. De houten wapens die je maakt worden snel overbodig door stenen werktuigen, en die weer door chemische middelen.