3 redenen waarom de kwartaalcijfers van eBay gaan tegenvallen

ANP Foto

E-commerce wordt wereldwijd gezien als groeimarkt, waarom heeft een van de grootste webshops ter wereld het dan toch moeilijk? Het Amerikaanse eBay - voor wie het niet kent: een soort Marktplaats, maar dan met een véél grotere markt - maakt vandaag de laatste kwartaalcijfers van 2015 bekend. En die gaan naar verwachting van analisten tegenvallen:

In de tweede helft van 2015 zakken volgens financieel persbureau Bloomberg zowel de winst als de omzet in elkaar. Drie redenen waarom de groei van eBay hapert.

1. Harde marktomstandigheden

Naast eBay zijn er nog paar grotere spelers op de e-commercemarkt, zoals Amazon en Alibaba. Het groeiende Amazon zorgt er met lage prijzen voor dat de winstmarge van de webshop zelf en haar concurrenten lager wordt. eBay, dat zowel producten veilt voor wisselende prijzen als producten verkoopt voor vaste prijzen, moet hierin met Amazon meegaan - en dat beperkt de groei.

Daarnaast geven nieuwe klanten volgens analisten van Needham minder geld uit dan bestaande klanten. Ook zou er internationaal een teruglopende vraag zijn naar e-commerce en zouden er vraagtekens worden gezet bij de werking van de zoekmachine op de website. Al deze factoren zorgen ervoor dat eBay op dit moment slechter in de markt gedijt, wat terug is te zien in de omzetcijfers.

2. Paypal

Paypal werd in 2002 door eBay overgenomen, omdat toch al veel van haar klanten gebruik maakten van het online betalingssysteem. eBay heeft met Paypal een belangrijk deel van het bedrijf afgestoten en dat heeft er voor gezorgd dat in de laatste maanden van 2015 de omzet bijna is gehalveerd. Dat valt ook terug te zien in de huidge koers, die met 26,33 dollar nog steeds enkele dollars onder het niveau zit van toen Paypal net was afgestoten.

3. Fluctuerende wisselkoers

En dat is nog niet alles, naast een tegenvallende markt en splitsing van het bedrijf, is het afgelopen jaar ook nog eens de koers van de dollar gestegen, wat het duurder maakt voor het buitenland om producten te kopen in de Verenigde Staten. Dit zorgt vooral voor een terugloop in de vraag van buitenlandse klanten, omdat het voor hen relatief duurder wordt om producten in de VS te kopen.

Beelden via The Wayback Machine.

Analisten van J.P. Morgan zien echter ook nog voldoende perspectief voor het bedrijf. Met name StubHub, een online verkoper van toegangskaarten voor evenementen waar eBay eigenaar van is, ontwikkelt zich volgens hen de laatste tijd goed door hun website, app en prijsstrategie te ontwikkelen.

Oplossing: Big data

En wat kan eBay volgens de analisten zelf doen om de omstandigheden naar hun hand te zetten? Meer data over klanten verzamelen en teruggaan naar haar roots als online-veiler en verkoper, zegt Needham:

“Het verzamelen van gestructureerde data kan enorm helpen bij het ontdekken van nieuwe producten en het beter afstemmen van de prijs op de markt.”

Needham en J.P. Morgan zien eBay op korte termijn niet direct herstellen. Het big data-project van eBay zal naar verwachting pas over 18 maanden iets opleveren.