Zekere hit: broek met wijde pijpen

In Parijs liet de Nederlandse Lucas Ossendrijver voor Lanvin een zelfverzekerde collectie zien. Met minder couture en meer ‘straat’.

Lanvin Foto’s AFP en AP

Het is precies tien jaar geleden dat de Nederlandse Lucas Ossendrijver zijn eerste mannencollectie voor Lanvin presenteerde in Parijs. Sindsdien heeft hij een mannenmerk opgebouwd met een heel eigen en invloedrijke stijl.

De kenmerkende tinten donkerrood, donkergroen en lichtblauw, de manier waarop hij gevoeligheid in een kledingstuk weet te brengen zonder dat het vrouwelijk wordt: je ziet het geregeld terug bij andere huizen, en niet de minste. Ook bij de elegante, wijde pantalons met korte jasjes die de afgelopen week voortdurend voorbij kwamen op de catwalks in Milaan en Parijs – het moet raar lopen, wil de broek met rechte, wijde pijpen geen succes worden – gingen de gedachten geregeld naar Lanvin. Lanvin is een referentiepunt geworden in de mannenmode.

De show voor najaar 2016, zondagochtend een van de laatste van de Parijse mannenmodeweek, was niet alleen bijzonder vanwege het jubileum. Alber Elbaz, de voormalige creatief directeur en vrouwenmodeontwerper van Lanvin werd in oktober na een conflict over de koers ontslagen door de directie van het huis. Hoewel Elbaz zich niet intensief bemoeide met de mannencollecties, kunnen het geen gemakkelijke maanden zijn geweest voor Ossendrijver.

Aan de show was het niet te merken. Ossendrijver liet een zelfverzekerde collectie zien, met een goede balans tussen verfijning en cool. Als je een verschil zou moeten zoeken met de collectie die hij ten tijde van Elbaz maakte, is dat het geheel minder couture en meer ‘straat’ oogde dan voorheen.

Als basis waren er sterke, jassen, oversized broeken en spray painted sneakers in felle kleuren. De ritssluitingen van kraagloze blouses stonden gedurfd ver open en bijna elk kledingstuk had een bijzonder detail, zoals expres gekreukte mouwen en naar buiten gedraaide zomen, de rijgdraden er nog aan.

Bij Hermès werden klassieke, veelal zwarte outfits opgefleurd met kledingstukken in oudroze en turkoois, opvallende kleuren die je zelden meer ziet op de catwalk, zeker niet in combinatie met elkaar – en met oranje sneakers. Opvallend afwezig waren kledingstukken en accessoires van krokodillenleer, al jaren vast onderdeel van elke mannenshow van Hermès. Het zal te maken hebben met de berichten die dierenrechtenorganisatie PETA in september naar buiten bracht over de erbarmelijke omstandigheden waarin voor Hermès gekweekte krokodillen leven en sterven. Het was verleidelijk in tassen waar op de zijkanten vervaarlijke bekken met puntige tanden en ogen waren aangebracht een verwijzing te zien naar krokodillen, maar zo was het vast niet bedoeld.

Nog tot eind februari is in Parijs een succesvolle, door het merk zelf geïnitieerde Louis Vuitton-expositie te bezoeken in het Grand Palais in Parijs: Vogez, volez, voyagez. Op zaterdag stonden bezoekers een uur in de rij om de in weelderige decors uitgestalde antieke en nieuwe hutkoffers en tassen te kunnen bekijken.

De show van de mannencollectie verwees overduidelijk naar de tentoonstelling, en naar de core business van het merk, tassen en koffers dus. Op sweaters, jassen en jacks waren uitvergrote oude labels en hutkofferstempels gedrukt, een pyjama had een dessin van de naam van de expositie en er waren tassen in de vorm van minihutkoffers.

Spannender, en relevanter voor de mode, waren Kim Jones’ elegante getailleerde, knielange jassen van schapenbont, de vrij korte blousons die ook binnenstebuiten gedragen fraai bleken, de wufte sjaaltjes in de hals en, net als bij Lanvin, fijne halskettinkjes.

Kris van Assche, de hoofdontwerper van Dior Homme, trok afgelopen voorjaar de stekker uit zijn eigen merk. Het was te merken aan zijn najaarscollectie, die gevarieerder en energieker was dan jaren het geval is geweest. De nieuwe bandplooipantalon met wijde pijpen was goed vertegenwoordigd, ook in bloemenprint, maar er waren ook volop smallere pakken, en van veel ontwerpen was ook een leren versie. Montycoats, truien met klassieke motieven en overhemden en jassen met houthakkersruiten zorgden voor een warm accent en een gevoel van bereikbaarheid. Ook wie zich geen Dior kan veroorloven, kan straks een Noorse trui kopen en die eens ìn de broek dragen.