Twitter verliest behalve geld nu ook zijn jonge gebruikers

Twitter wil maar geen financieel gezond bedrijf worden. En nu lopen ook nog de jongste gebruikers weg.

Het afgelopen jaar is de helft van de Nederlandse Twitter-gebruikers tussen 15 en 19 jaar definitief afgehaakt op het sociale netwerk, volgens maandag verschenen onderzoek van het bureau Newcom. Die cijfers passen in een wereldwijde trend: de gemiddelde leeftijd op Twitter stijgt snel en jongeren verlaten het voor Snapchat, Instagram en WhatsApp.

Twitter heeft sowieso steeds grotere problemen. Zondag werd bekend dat vier bestuursleden van het Amerikaanse bedrijf per direct opstappen. Vorige week was er een storing die urenlang niet kon worden verholpen.

Het bedrijf draait al jaren enorme verliezen. Het zorgt ervoor dat er steeds grotere twijfels ontstaan over de levensvatbaarheid van Twitter op lange termijn. Hoe lang kunnen we überhaupt nog blijven twitteren?

De uittocht van jongeren luidde eerder ook de ondergang in van bijvoorbeeld Hyves en MySpace. Maar Twitter zelf denk dat het dit keer anders is. Het heeft bijvoorbeeld een grote groep professionele gebruikers: marketeers en journalisten. Blijkbaar voegt Twitter voor die groepen gebruikers waarde toe.

Het probleem blijkt alleen om die waarde om te zetten in echt geld. Het laatste kwartaal verloor het bedrijf 132 miljoen dollar. En de rek is uit de groei van het aantal gebruikers: dat zijn er nu 320 miljoen, 11 procent meer dan een jaar geleden. Dat is de laagste groei ooit voor het netwerk, concurrenten groeien veel harder.

In juli vorig jaar kwam de eerder vertrokken oprichter Jack Dorsey terug als bestuursvoorzitter om het roer helemaal om te gooien. Hij lanceerde wat nieuwe functies, breidde het aantal advertenties uit, en liet onlangs een proefballonnetje op om de limiet van 140 tekens op het netwerk af te schaffen. Dat laatste leidde tot een golf van boze reacties van gebruikers. Sinds zijn aantreden is Twitter ongeveer de helft van de beurswaarde kwijt.

Dat maakt het medium een relatief goedkope overnamekandidaat. Mediaconglomeraat Newscorp ontkende vorige week interesse te hebben. Desondanks verwachten veel analisten een overname door een mediabedrijf. De laatste jaren heeft het sociale netwerk vooral ingezet op de combinatie met tv en grote live- evenementen: daarover wordt altijd veel getwitterd.