Twitter kampt met zware midlifecrisis

Jongeren stappen massaal over naar Snapchat en Whatsapp. Twitter vraagt zich af: ‘Is that all there is?’ 

Illustratie Thinkstock

Als er op een feestje alleen nog maar oude ooms en tantes overblijven, is het tijd om je jas te pakken. En hetzelfde geldt blijkbaar op Twitter.

Het afgelopen jaar is de helft van de Nederlandse Twittergebruikers tussen 15 en 19 jaar definitief afgehaakt op het sociale netwerk, volgens maandag verschenen onderzoek van het bureau Newcom. Die cijfers passen in een wereldwijde trend: de gemiddelde leeftijd op Twitter stijgt snel en jongeren verlaten het voor Snapchat, Instagram en WhatsApp. Twitter heeft sowieso steeds grotere problemen.

Zondag werd ook al bekend dat vier bestuursleden van het Amerikaanse bedrijf per direct opstappen. Vorige week was er een storing die urenlang niet kon worden verholpen.

Geruchten over een mogelijke overname waar beleggers blij van werden, bleken toch niet te kloppen. Het bedrijf draait al jaren enorme verliezen. Het zorgt ervoor dat er steeds grotere twijfels ontstaan over de levensvatbaarheid van Twitter op lange termijn. Hoe lang kunnen we überhaupt nog blijven twitteren?

Waarde omzetten in echt geld

Het is in elk geval geen goed teken als er een uittocht is van jongeren: dat luidde eerder ook de ondergang in van bijvoorbeeld Hyves en MySpace. Maar Twitter zelf denk dat het dit keer anders is. Twitter heeft bijvoorbeeld een grote groep professionele gebruikers: marketeers en journalisten gebruiken het netwerk nog altijd veel voor hun werk. Blijkbaar voegt Twitter voor die groepen gebruikers waarde toe.

Het probleem blijkt alleen om die waarde om te zetten in echt geld. Het laatste kwartaal verloor het bedrijf 132 miljoen dollar. En de rek is uit de groei van het aantal gebruikers: dat zijn er nu 320 miljoen, 11 procent meer dan een jaar geleden. Dat is de laagste groei ooit voor het netwerk, terwijl concurrenten veel harder blijven groeien.

Reactie Twitter Nederland:

Directeur van Twitter Nederland Marc de Vries: "We mogen helaas geen officieel aantal gebruikers per land communiceren maar feit is wel dat dit significant hoger ligt dan de cijfers van Newcom. Er zijn andere onderzoeken die meer dan 3 miljoen actieve gebruikers rapporteren - die zitten beter in de richting. We zien geen daling in het gebruik maar een stabiele situatie. Wel onderkennen we een verschuiving van jongeren naar een iets oudere doelgroep. Wat gelet het karakter van Twitter goed te verklaren is."

In juli vorig jaar kwam de eerder vertrokken oprichter Jack Dorsey terug als bestuursvoorzitter om het roer helemaal om te gooien. Hij lanceerde wat nieuwe functies, breidde het aantal advertenties uit, en liet onlangs een proefballonnetje op om de limiet van 140 tekens op het netwerk af te schaffen.

Dat laatste leidde tot een golf van boze reacties van gebruikers. Sinds zijn aantreden is Twitter ongeveer de helft van de beurswaarde kwijt.

Overname verwacht

Dat zou het medium tot een relatief goedkope overnamekandidaat kunnen maken. Mediaconglomeraat Newscorp ontkende vorige week geruchten dat het bedrijf geïnteresseerd zou in de overname van Twitter, maar veel analisten verwachten wel dat als er een overname komt, die in de mediahoek zit.

De laatste jaren heeft het sociale netwerk vooral ingezet op de combinatie met tv, en met grote live-evenementen: daarover wordt altijd veel getwitterd.

Volgens The New York Times zal Dorsey binnenkort aankondigen dat er ‘een bekend mediapersoon’ in het bestuur komt. Die moet helpen de broodnodige veranderingen sneller uit te voeren.

Maar de groep gebruikers die overblijft moet dan wel willen meeveranderen met Twitter.