Pretparken doen niet meer aan winterslaap

Foto ANP

De afgelopen wintermaanden waren ongewoon warm. Het weer was van slag, de natuur was van slag, en attractieparken? Die waren erg tevreden – als ze open waren tenminste.

Steeds meer attractieparken besluiten om in de winter hun deuren open te houden. En afgelopen maanden pakte dit voor veel parken goed uit: Artis spreekt van een erg goede decembermaand, Diergaarde Blijdorp zegt het in de wintermaanden “substantieel beter te hebben gedaan”, de Efteling is al jaren de hele winter open en Slagharen richt zich steeds meer op de winter in.

Maar er zijn ook goede redenen om niet in de winter open te blijven. Walibi en Duinrell bereiden zich in deze periode juist voor op de drukkere lente- en zomerperiode: Walibi kondigde eerder al aan een nieuwe achtbaan in maart te openen en Duinrell kondigt vandaag haar nieuwe attractie aan.

Waarom maken pretparken zulke verschillende keuzes?

Hoe meer buitenattracties een park heeft, hoe minder aantrekkelijk het wordt om ‘s winters open te blijven. Bezoekers vinden het rond deze tijd immers te koud om in een achtbaan of een andere buitenattractie te zitten. Dus maken de parken een afweging: hoeveel bezoekers kunnen we verwachten en bij welk minimumaantal komen we nog uit de kosten?

Dat Walibi in de winter gesloten blijft heeft ook een andere oorzaak, vertelt woordvoerder Lindy Voskuil:

“Onze achtbanen kunnen niet gebruikt worden met temperaturen onder het vriespunt. Daarnaast gebruiken we de wintermaanden voor het onderhoud van onze attracties”.

‘Het weer wordt steeds wisselvalliger’

Andere pretparken doen er juist alles aan om het seizoen langer te maken. Neem attractiepark Slagharen, dat het afgelopen jaar voor het eerst in november en december in de weekenden open was. Commercieel directeur Niels Dijkstra:

“Het weer wordt steeds extremer en wisselvalliger. Dus proberen we de effecten van het weer uit te sluiten om zo mensen geen reden te geven om niet naar ons park te komen.”

Daarom richt het vakantie- en attractiepark zich in zijn marketing voornamelijk op de overdekte attracties. Zo hoopt Slagharen dat potentiële klanten een bezoek aan het pretpark niet enkel met mooi weer associëren. Dijkstra ziet veel voordelen aan het open zijn in de winter:

“Elk attractiepark maakt verlies in de winter, maar in de wintermaanden kunnen de opbrengsten wel gedeeltelijk de vaste kosten van het bedrijf dekken. Ook kunnen werknemers vaste contracten krijgen, waardoor ze niet in de winter naar een andere baan hoeven te zoeken.”

Wat kunnen parken doen tegen slecht weer?

Dijkstra ziet een belangrijke rol weggelegd voor de overdekte attracties:

“Wanneer mensen maanden van te voren boeken, dan kunnen ze nog niet zeker weten of het dan goed weer is”.

Dagjesmensen blijven weergevoelig, maar zij kunnen over de streep getrokken worden door een breed aanbod aan overdekte attracties, zegt Dijkstra. En de Efteling laat al jaren zien dat pretparken een pak sneeuw ook in hun voordeel gebruikt kan worden.

En werkt deze aanpak? Een woordvoerder van de Efteling:

“Een verdere stijging van het aantal boekingen was niet mogelijk, want we waren al helemaal volgeboekt. Dat geldt trouwens voor het hele afgelopen jaar.”