Post-its en plakband? 3M is een innovatief techbedrijf

Foto Eline van Strien

Bijna twee miljard steekt 3M jaarlijks in onderzoek, en toch kent iedereen het bedrijf van een paar simpele producten: zelfklevende memo’s en plakband. Post-its en Scotch-plakband, welteverstaan. Zie daar het imagoprobleem van 3M.

Want 3M (de drie M’s staan voor Minnesota Mining and Manufacturing) doet veel meer. Het Amerikaanse bedrijf, dat vandaag met jaarcijfers komt, heeft een omzet van 32 miljard dollar. Dat geld verdient het naast kantoorartikelen met het verkopen en ontwikkelen van uiteenlopende producten als mondkapjes voor tandartsen, materiaal om voedsel op gevaarlijke bacteriën te testen en vullingen voor batterijen. Of software voor gezondheidsinstellingen, beschermfolie, pleisters.

Vijf segmenten

De ruim 50.000 producten die de multinational produceert, zijn onderverdeeld in vijf segmenten: Electronics and Energy, Consumer (de Post-its!), Health Care, Safety and Graphics en Industrial. In die laatste tak wordt het meeste omgezet.

Veel van de spullen die het bedrijf maakt, zijn, anders dan de Post-its en het plakband, niet zo zichtbaar. “We’re in your cellphone. We’re in your car. We’re at your doctor’s office”, zei een woordvoerder van het bedrijf dan wel eerder tegen de Wall Street Journal, maar veel consumenten zien dat niet. Glasvezel? Dat zullen ze waarschijnlijk niet snel zelf in een winkel kopen.

Tel bij die ‘onzichtbaarheid’ het enorm gevarieerde aanbod aan producten op, en je hebt een bedrijf dat zich moeilijk laat samenvatten. Terwijl er volgens 3M wél een rode draad zit in alles dat het doet: innoveren. Vandaar dat het afgelopen voorjaar een nieuwe reclameslogan introduceerde: 3M Science. Applied to Life. De boodschap uit de bijbehorende reclameboodschap? De technologie (en wetenschap) van 3M maakt jouw leven beter. En is overal.

Gelikt filmpje

3M heeft ongeveer 8.500 wetenschappers in dienst; in totaal werken er ruim 89.000 mensen bij het bedrijf (1.500 daarvan worden overigens wegbezuinigd). Van de bijna twee miljard die 3M in onderzoek investeert, zo valt in het laatste jaarverslag te lezen, gaat een belangrijk deel naar ontwrichtende (disruptive) technologieën. Zesentwintig wetenschappelijke programma’s lopen er, die 3M zijn baanbrekende producten en ontwerpen moeten opleveren.

Maar dat kun je potentiële klanten misschien beter in stijl, met een gelikt filmpje, vertellen. Die nieuwe slogan van 3M? Die presenteerde het vorig jaar op het muziek- en technologiefestival South by Southwest in Texas. Samen met MTV en dj Tokimonsta.