Nissan en Renault gaan méér samenwerken

Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het zou goed kunnen dat Nissan nauwer gaat samenwerken met Renault om zo de gestegen kosten wat te beperken. Samenwerken zou tenminste 4,3 miljard euro kunnen besparen, zei Carlos Ghosn, CEO van beide automakers tegen de Nikkei Asian Review. De verwachtte besparing was in 2014 nog 3,8 miljard euro.

Renault heeft 43,4 procent van de aandelen in Nissan, terwijl Nissan voor 15 procent eigenaar van Renault is. Door een nieuwe, Franse wet zou de Franse regering, als hoofdaandeelhouder in Renault, ook het een en ander te zeggen krijgen bij Nissan. Nu er een nieuwe overeenkomst ligt tussen de Franse overheid en Nissan-Renault, wijzen de neuzen weer dezelfde kant op, zegt Ghosn.

Er zijn geen vragen, twijfels of discussies meer. Dat ligt allemaal achter ons.

Volgens Ghosn heeft de overeenkomst de alliantie gestabiliseerd. Nu is het tijd voor verdere samenwerking. De twee bedrijven gaan zowel op regionaal als op mondiaal niveau meer functies delen. Ontwikkeling en aankoop zullen verder worden geïntegreerd, en er wordt een begin gemaakt met de integratie van administratieve functies.

Nieuwe records voor vastgoedprijzen Hong Kong

De vastgoedmarkt in Hongkong mag dan eindelijk wat afkoelen, er worden nog steeds records gebroken, schrijft Financial Times. Het is nog steeds ‘s werelds minst betaalbare huizenmarkt met woningen die gemiddeld 19 keer zo duur waren als het gemiddelde belastbare inkomen van een huishouden in Hongkong.

Zo hoog waren de prijzen de afgelopen twaalf jaar nog niet, blijkt uit de International Housing Affordability Study van het Amerikaanse adviesbureau Demographia. Het Australische Sydney staat op de tweede plaats, met huizen die 12,2 keer zo duur zijn als een gemiddeld jaarinkomen. Daarna komen Vancouver, Auckland en Melbourne.

De huizenprijzen stegen tussen 2003 en afgelopen september, wat leidde in een uitzonderlijk lage rente, een bloeiende economie en veel rijke kopers van het Chinese vasteland. De hoge huizenprijzen zijn een pijnlijke plek voor de inwoners van Hongkong, schrijft de FT. Hele families wonen samen in appartementjes van 50 m2, en armere inwoners huren kooiwoningen: op elkaar gestapelde bedden in een soort kooiconstructies.

Chinezen kopen meer televisies voor Chinees nieuwjaar

Er worden meer televisies verkocht in de laatste dagen voor het Chinese nieuwjaar. De verkoopcijfers stegen de afgelopen weken met 1,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt volgens de South China Morning Post uit een onderzoek door analisten Cheng Xing en Ronnie Ho van CCB International.

Wij schrijven deze lichte toename in verkoopaantallen in deze zwakke markt toe aan agressieve promoties en hoge kortingen op high end televisies. Niettemin verwachten we dat de kortingen, de voornaamste aanjager van de televisieverkopen, blijven bestaan.

Het nieuwe jaar is traditioneel een gelegenheid voor veel Chinese families om iets nieuws te kopen voor in huis. Niet zelden is dat een televisie. Merken en warenhuizen spelen daarop in met speciale acties, in de drie weken voor het Lentefestival, zoals de vakantie rondom de Chinese jaarwisseling ook wel wordt genoemd.

Het onderzoek wijst ook uit dat televisies van Chinese merken, zoals Haier, Hisense, Changhong, TCL Multimedia en Skyworth, populairder worden. Dit jaar hadden ze een marktaandeel van 82,6 procent, tegen 76,7 procent vorig jaar. De populariteit van Japanse en Zuid-Koreaanse merken nam af.