Dit schrijven andere media vandaag

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media?

Imtechs Adventure World Warschau wordt Odyssey Park

Het pretpark in Polen, dat aan de basis lag van de ondergang van installatiebedrijf Imtech, krijgt een nieuw leven, meldt De Financiële Telegraaf. Peter Jan Mulder gaat op dezelfde plek een overdekte skibaan met een pretpark bouwen. In plaats van Adventure World Warschau gaat het project Odyssey Park heten.

Het pretpark dat destijds gebouwd moest worden leverde alleen al aan de tekentafel 70 miljoen euro aan onverklaarbare kosten op. Imtech zelf ging in augustus 2015 failliet na ingewikkelde en vooral frauduleuze financiële constructies.

Nu hoopt de ondernemer de beschikking te krijgen over het stuk grond uit de boedel van AWW. Het plaatselijke gemeentebestuur ziet de Nederlander volgens Mulder zelf, graag terugkomen. Odyssey Park wordt kleiner en realistischer, vertelt Mulder aan De Telegraaf.

Onder druk van Imtech was AWW enorm opgepompt. Maar wij staan na alles wat er is gebeurd weer met beide beentjes op de grond.

Staatsloterij krijgt claim van 300 miljoen euro

De Staatsloterij dient binnen vijftien dagen 300 miljoen euro schadevergoeding te betalen aan deelnemers die tussen 2000 en 2008 misleid waren door de loterij. De 193 duizend gedupeerden moeten hun inleg plus rente over die periode terugkrijgen, zo bericht de Volkskrant.

Volgens een uitspraak van de Hoge Raad, vorig jaar, heeft de Staatsloterij haar deelnemers verkeerde winstkansen voorgespiegeld. Zo deden niet verkochte loten ook mee bij trekkingen, en daar konden dus ook prijzen op vallen. Dat wisten de deelnemers niet, waardoor ze dachten een hogere winkans te hebben dan ze daadwerkelijk hadden.

De Staatsloterij trok vorig jaar, in een paginagrote advertentie in De Telegraaf het boetekleed aan onder de kop ‘We hebben geluisterd. En we hebben geleerd.’ De Staatsloterij vindt nu dat de Stichting Loterijverlies onrealistische eisen stelt, schrijft de Volkskrant. Overigens heeft de Staatsloterij naar eigen zeggen formeel nog niets gehoord van de Stichting Loterijverlies.

Marktaandeel supermarkten blijft stabiel

Het marktaandeel van Albert Heijn is het afgelopen jaar verder gegroeid naar 35 procent. Albert Heijn opende zeventien nieuwe winkels, en Plus, dat van 5,9 procent naar 6,2 procent groeide, opende er zeven.

Het Financieele Dagblad concludeert op basis van cijfers van onderzoeksbureau Nielsen dat het marktaandeel van Aldi en Spar juist lager uitkomt. Dat van Aldi zakte met één procentpunt naar 7,3 procent en dat van Spar naar 1,2 procent.

Het marktaandeel van Jumbo zakte ook, van 19,8 procent naar 18,5 procent, maar daar is volgens het FD een goede verklaring voor. Er zijn een aantal supermarkten gekocht door en overgedragen aan Coop en Albert Heijn. Groeiende winkelketens zijn Lidl, Coop en Jan Linders. Het FD stelt dat het marktaandeel van de meeste winkelketens stabiel blijven.