Waarom Netflix bijna zeker weet of een serie succesvol wordt

Big data voorspelde dat Netflix-serie House of Cards veel kijkers zou trekken. Nederlandse producenten moeten echter niks van dat soort statistiek hebben.

Netflix / AP

Slecht nieuws voor de verslavingsgevoelige kijker: Netflix heeft de premièredata van 11 nieuwe series bekendgemaakt. Shows die jij gaat kijken. Tenminste – dat verwacht de streamingdienst. Want steeds vaker worden big data (grote verzamelingen informatie op internet) gebruikt om het succes van een serie te voorspellen. Drie vragen over deze trend.

1. Hoe werk het precies?

Toen Netflix 100 miljoen dollar (92,29 miljoen euro) in de serie House of Cards stak, was er nog niet één proefaflevering gemaakt. Netflix baseerde de keuze op een analyse van de data van hun kijkers. Wat is je kijkgeschiedenis? Wanneer haak je af? Hoe beoordeel je andere series? Naar welke acteurs kijk je graag?


Hieruit bleek een hoge waardering voor regisseur David Fincher, acteur Kevin Spacey en de originele, Britse versie van het politieke drama. Een combinatie van deze drie was daarom een aantrekkelijke keuze voor Netflix, schrijft The New York Times.

“Wij kunnen vrij precies bepalen of er een publiek is voor een serie”, zegt Ted Sarandos, hoofd eigen productie bij Netflix’, hierover in een interview met het Britse Channel 4. Bij House of Cards voorzag hij “een enorm publiek” op basis van de data. Ook Amazon gebruikt big data bij het maken van eigen series.

2. Is dit de heilige graal voor tv-succes?

Nee. In een deze maand gepubliceerde TED talk zet datawetenschapper Sebastian Wernicke uiteen waarom je als seriebedenker niet gegarandeerd bent van succes met big data. Hij noemt Amazon-serie Alpha House als voorbeeld. Hierin werd exact gevolgd wat het publiek – volgens data – wilde (een sitcom over vier Republikeinen), maar vervolgens kreeg het een gemiddelde score op recensiewebsite IMDb (een 7,5). House of Cards kreeg een 9: een uitmuntende beoordeling. Slechts 2 procent van de tv-series scoort een 9 of hoger.


Wat Wernicke wil zeggen: je kunt data best als basis gebruiken voor een concept. Maar het deel dat een serie bijzonder goed maakt zit hem in het nemen van een risico, in plaats van het volledig op veilig spelen. Dat zegt ook Sarandos in het interview met Channel 4: de data zijn als basis gebruikt, “maar het is aan de scenaristen om er een fantastische show van te maken.”

3. Worden big data ook bij Nederlandse tv-series gebruikt?

Een rondgang langs Nederlandse omroepen en producenten leert dat dit (nog) niet gebeurt.

“Ik heb veel vertrouwen in de creativiteit en vindingrijkheid van de schrijvers, en in een creatief proces wil ik niemand gaan sturen met cijfers en statistieken.”

Dat zegt Felix van Gisbergen, die bij Pupkin Film series voor Nederlandse tv ontwikkelt.


Wel ziet Guus van der Salm van Stichting KijkOnderzoek het vaak gebeuren dat zenders en producenten doen aan ‘data mining’: “Dan kijken ze naar dingen als: wat is het beste tijdstip om een bepaald genre uit te zenden, en op welke leeftijd moeten we ons dan richten? Op die manier wordt er veel afgestemd op nieuwe formats.”

Sinds januari meet Stichting Kijkonderzoek online kijkcijfers op bijvoorbeeld Uitzending Gemist. “Het duurt nog zeker een half jaar voordat we daar genoeg informatie hebben verzameld om het big data te laten worden. Maar ik kan me voorstellen dat dit informatie is die video on demand-aanbieders zouden willen weten.”