Vakbond: flitsapparatuur van politie onbetrouwbaar

Grote voertuigen worden volgens de politievakbond met onwaarschijnlijk hoge snelheden geflitst. “Mensen kunnen hierdoor onterecht hun rijbewijs verliezen.”

Minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie is om opheldering gevraagd. Koen van Weel / ANP

Er zijn grote twijfels over de betrouwbaarheid van nieuwe mobiele flitsapparatuur van de politie. Dat zegt voorzitter van de politievakbond ACP Gerrit van de Kamp maandag  in het Algemeen Dagblad. Hij pleit voor het opschorten van deze radarcontroles.

Grote voertuigen met een platte achterkant, zoals bussen en vrachtwagens, worden volgens de vakbondsman met onwaarschijnlijk hoge snelheden geflitst. Eerder schreef De Gelderlander al dat bussen zijn geklokt die 143 kilometer per uur zouden rijden, waar 50 is toegestaan. Bij vrachtwagens zou 238 kilometer per uur zijn gemeten. De krant baseert zich op een agent die anoniem wil blijven.

Upgrade

Een politiewoordvoerder zegt desgevraagd dat  foutieve metingen inderdaad voorkomen. Radarbundels zouden soms reflecteren tegen andere voertuigen die tegelijk voorbij de radar rijden. Daardoor worden de snelheden bij elkaar opgeteld. Volgens de woordvoerder kan een verbalisant echter zien dat het dreigt mis te gaan, omdat er een verkeerde aanduiding van de rijstrook wordt geregistreerd.

De woordvoerder zegt dat het huidige systeem dan ook betrouwbaar genoeg is. Tóch zijn Robot Nederland en de politie bezig met een upgrade van de herkenningssoftware. “Daardoor kan de collega nog meer ondersteund wordt in het beoordelen van overtredingen en foto’s, waardoor de foutkans nog verder wordt teruggedrongen. Het blijft mensenwerk.”

Kamervragen

De Tweede Kamerfracties van VVD en SP hebben minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie ondertussen om opheldering gevraagd. “Wij willen weten hoeveel foute metingen er niet handmatig worden uitgefilterd, zodat ze daadwerkelijk tot bekeuringen leiden”, zegt SP-Kamerlid Nine Kooiman tegen het AD.

Van der Kamp maakt zich grote zorgen over de gevolgen van gebrekkige apparatuur. “Chauffeurs kunnen volkomen ten onrechte hun rijbewijs en daardoor misschien wel hun baan kwijtraken. En vervolgens, vanwege verwijtbare werkloosheid, misschien niet eens een uitkering van het UWV krijgen. Deze fouten kunnen levens verwoesten”, zegt hij tegen het AD.