Welke muziekdienst kan zich wél staande houden tegen Apple Music?

Foto iStock

Wel naar de beurs, niet naar de beurs. Groeien, nog harder groeien - of toch liever winst maken? Voorlopig blijft de belangrijkste vraag in muziekstreaming-land: hoe gaan we Apple Music overleven?

Spotify is met twintig miljoen betalende gebruikers nog steeds marktleider, maar maakt geen winst. Bovendien voelt het net als Deezer en Pandora de hete adem van Apple Music, dat in een half jaar tijd van nul naar tien miljoen betalende gebruikers ging. Het probleem is dat het aanbod van muziekdiensten bijna inwisselbaar is - je weet wat je als gebruiker kunt verwachten: muziek. Groeien betekent voor muziekdiensten daarom onderscheidend zijn, waarmee blijf je opvallen?

Spotify

Het Zweedse Spotify leek lange tijd toe te werken naar een beursgang. Begin vorig jaar deden de eerste geruchten over een beursgang de ronde. Sindsdien werd er wild gespeculeerd, leek het bedrijf te gaan, toch weer niet, toen misschien wel en daar was ineens de concurrentie van Apple Music. Spotify koos in plaats van een beursgang voor een investering van een half miljard dollar. En met dat geld maakte het afgelopen woensdag bekend twee start-ups over te nemen: Soundwave en Cord. De één een sociale muziek-app waarmee je muziek kunt delen en ontdekken. De ander een app waarmee je korte stukjes audio op kunt nemen en delen met anderen.

Beide apps waren tot nu toe weinig succesvol, maar daar is het Spotify ook niet om te doen. In het persbericht dat het bedrijf naar buiten bracht spreekt het over “extremely talented and like-minded teams“, die in de Spotify-familie opgenomen zullen worden. Het gaat dus vooral om een overname van kennis en personeel. De kans is groot dat de diensten zelf uiteindelijk worden gesloten. Waar Spotify uiteindelijk mee komt? Het blijft vaag. Maar met nieuwe functies als Running en Behind the Lyrics liet het bedrijf al doorschemeren in te zetten op meer persoonlijke ervaringen.

Deezer

Ook het Franse Deezer (zes miljoen betalende gebruikers) kwam woensdag met nieuws: in een nieuwe investeringsronde haalde het bedrijf 100 miljoen euro op van investeringsmaatschappij Access Industries en telecomprovider Orange. Deezer wilde eerder naar de beurs, maar schrapte de plannen op het moment dat de concurrentie toenam.

Met de nieuwe investering wil Deezer, hoe kan het ook anders, meer gebruikers trekken en de dienst verbeteren. Maar met dat streven lijkt de muziekdienst het nu vooral in kwantiteit te zoeken: met veertig miljoen nummers wil Deezer de meest uitgebreide dienst worden. Bovendien verdubbelde Deezer het aanbod in podcasts, luisterboeken en radioshows de afgelopen maanden en maakte het een nieuw design voor de iOS en Android-apps.

DZ_40M

Pandora

Het Amerikaanse Pandora, wél beursgenoteerd, bood in eerste instantie alleen internet radio aan voor het met de streamingdienst begon. Dat zette het bedrijf met één-nul achter op bedrijven als Spotify. Om het gat te vullen nam Pandora eind vorig jaar delen van streamingdienst Rdio over. Rdio zelf ging kopje onder, maar verkocht de technologie en het intellectuele eigendomsrechten aan Pandora. Ook nam Pandora een deel van de werknemers mee.

En daarmee doet het precies wat nodig is om te overleven: kennis overnemen. Het bedrijf sloot bovendien licentieovereenkomsten met verschillende grote muziekuitgeverijen, waaronder Sony/ATV Music, om de positie als streamingdienst veilig te stellen. En om een voorzichtige middelvinger naar Spotify op te steken: Pandora is here to stay.