Column

Ook de cameraploeg heeft honger en jeuk

The Island is vooral interessant door de vragen die het oproept over al die andere realityshows.
Kennismaking met 'The Island' (Net5).

Als we bij het kijken naar een realityprogramma een enerverende scène meebeleven – een opdracht voor Wie Is De Mol? in een volle metrowagon, het overleven in een vluchtelingenkamp in Rot Op Naar Je Eigen Land – zijn we geneigd één ding te vergeten. Er lopen buiten beeld nog minstens drie mensen mee in dit overvolle veld, namelijk de camera- en productieploeg die het voor ons in beeld moet brengen.

Vooral op een onbewoond eiland, zoals die van Expeditie Robinson (RTL5), hangen niet overal surveillancecameraatjes in de trant van Big Brother, maar is een weldoorvoede cameraploeg voortdurend bezig genegeerd te worden door de kandidaten.

Ik merk bij mezelf en andere veelkijkers een toenemende ergernis aan deze ontkenning van de werkelijkheid in realityshows.

Dus veerde ik op bij de aankondiging van The Island (Net5), een overlevingsprogramma zonder eliminaties of competitie, en ook zonder camera- en productieteams. De elf mannen en vier vrouwen op het eiland in de Stille Oceaan bij Panama worden vier weken echt aan elkaar en de elementen overgeleverd. Maar hoe krijgen wij daar dan beeld van in de huiskamer?

Het antwoord is ogenschijnlijk simpel. Onder de deelnemers die zich laten teisteren door honger en dorst, zandvlooien en tropische regenbuien, bevinden zich twee cameralieden en een geluidsman. Ook decorbouwer, arts, ziekenverzorgende en slager behoren tot de op zo’n eiland uiterst nuttige beroepen van de vijftien Nederlanders die werden geselecteerd.

Aflevering 1 van The Island:

 

 

The Island is vooral interessant door de vragen die het oproept over al die andere realityshows. Maar ik heb nog steeds niet de indruk dat ik naar een weliswaar verdichte, maar ongefilterde weergave van de werkelijkheid kijk.

Is bijvoorbeeld een van de twee cameralieden ook regisseur en productieleider, die beslist wie wat wanneer draait? Worden alle opnamen pas na afloop bekeken of direct doorgestuurd naar de regiekamer op een belendend eiland?

Loopt presentator Arie Boomsma, de Nederlandse pendant van overlevingsexpert Bear Grylls in het Britse origineel, ook op het eiland rond? Of heeft die na afloop van alle opnamen de verhelderende stand-uppers met commentaar op het gedrag van de deelnemers („ze hadden hier beter vijftig centimeter boven de grond kunnen gaan slapen”) alsnog gedraaid?

Je merkt aan de discussies tussen de kandidaten dat aan elk groepje een cameraman wordt toegedeeld, maar dat die niet meetelt voor de omvang. Dus hoe volwaardig namen ze deel aan het zoeken naar water en voedsel?

Een vast element uit de realityshow ontbreekt in het geheel niet: de biecht. We zijn er helemaal aan gewend dat elke ontwikkeling achteraf becommentarieerd wordt door de direct betrokkenen, die daarbij direct in de camera kijken en ons in vertrouwen nemen.

Laten we er maar van uitgaan dat ze in The Island de camera op zichzelf richten, zonder een ander daarbij te hoeven betrekken. Maar zeker weten doe je het nooit, of zelfs deze ultieme reality niet toch ook een beetje nep is.