‘Hiphopgroep New Wave had grootste bereik’

Dat schreef de jury van de Popprijs afgelopen weekend in hun juryrapport.

Foto Andreas Terlaak

De aanleiding

Zaterdag wonnen de hiphoptalenten van New Wave de Popprijs 2015 – het zal u niet ontgaan zijn. Volgens de jury heeft New Wave afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage geleverd aan de Nederlandse popmuziek. De uitreiking veroorzaakte flink wat ophef op sociale media. Of het terecht is dat New Wave de Popprijs heeft gekregen, daar branden we in deze rubriek onze vingers niet aan. Maar is het waar, zoals de jury zei, dat New Wave met hun gelijknamige album een groter publiek heeft bereikt dan elke andere Nederlandse band of artiest?

Waar is het op gebaseerd?

Dat „grootste bereik” baseert de jury, bestaande uit popjournalisten en directeuren van poppodia, op het aantal afspeelbeurten op online streamingsdiensten. De jury schrijft: „Met meer dan 60 miljoen luisterbeurten is New Wave het meest gestreamde album van 2015 op Spotify. Op YouTube staat de teller zelfs op 80 miljoen.” En dat zonder dat er een cd in een winkel lag, voegt de jury daar aan toe.

En, klopt het?

Die miljoenen afspeelbeurten zijn eigenlijk optelsommen. Niet het album New Wave is 60 miljoen beluisterd, maar de 17 afzonderlijke nummers zijn bij elkaar opgeteld 60 miljoen keer beluisterd. Bij zo’n telling staat het één keer beluisteren van de plaat in zijn geheel dus gelijk aan 17 luisterbeurten. Overigens zijn de Spotify- en YouTube-getallen enigszins naar boven afgerond. Een telling door NRC op basis van openbare getallen levert 57 miljoen luisterbeurten op Spotify en 78 miljoen weergaven op YouTube op.

Blijft de vraag staan: had New Wave een groter bereik dan elke andere Nederlandse artiest of band? Daar valt wel wat op af te dingen. Internationaal succesvolle artiesten als Martin Garrix of Yellow Claw scoren vergelijkbare of zelfs hogere cijfers. ‘Don’t Look Down’, Martin Garrix’ grootste hit die in 2015 uitkwam, tikt op Spotify alleen al 90 miljoen afspeelbeurten aan. Ter vergelijking: ‘Drank & Drugs’, de grootste New Wave-hit, heeft 18 miljoen luisterbeurten.

Maar, zoals de jury in haar rapport en bij monde van jurylid Job de Wit aangeeft, is dat bereik slechts een van de factoren die meetelde in het besluit New Wave de Popprijs toe te kennen. „Zaken als bijzondere artistieke prestaties, nationaal en internationaal succes of een langdurige carrière spelen alle een rol, maar geen daarvan is doorslaggevend”, schrijft de jury.

Daarom is het eerlijker het ‘bereik’ van New Wave te vergelijken met die van andere kanshebbers. De jury noemt singer-songwriter Dotan en de band Kensington, die vorig jaar allebei de Heineken Music Hall en de Ziggo Dome uitverkochten. Hun bereik was in 2015, online in ieder geval, inderdaad kleiner, zij brachten vorig jaar dan ook geen nieuw album uit. Kensington is van deze twee de enige die vorig jaar wel drie YouTube-videoclips plaatste, die samen goed zijn voor 6 miljoen weergaven. De meest recente albums van Dotan en Kensington (allebei uit 2014) werden sinds hun verschijnen bij elkaar opgeteld 52 miljoen (Dotan) en 36 miljoen (Kensington) beluisterd op Spotify. Vooral Dotan komt wat dit betreft dus in de buurt van New Wave, maar heeft wel een jaar voorsprong.

Conclusie

Van de kanshebbers voor de Popprijs had New Wave inderdaad de meeste afspeelbeurten. Maar New Wave had niet meer weergaven op Spotify of YouTube dan alle andere Nederlandse bands of artiesten. Bovendien is ‘bereik’ behoorlijk nauw gedefinieerd aan de hand van bij elkaar opgetelde afspeelbeurten op streamingsservices. We beoordelen de stelling dan ook als grotendeels onwaar.