Gaat Grolsch naar het Thaise Chang of het Japanse Asahi?

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het biermerk Grolsch staat te koop en het Japanse Asahi en ThaiBev, bekend van Chang bier, zijn de koplopers om de brouwerij uit Groenlo te kopen, meldt de Financial Times. Daarnaast zijn drie ’private equity’ groepen in de running om Grolsch te bemachtigen.

De verkoop van Grolsch, samen met het Italiaanse merk Peroni en het Britse Meantime, is noodzakelijk vanwege de overname van biergigant SABMiller door concurrent AB InBev. Waarom? Met de megafusie in de bierwereld zou het SABMiller - AB InBev fusiebedrijf een te grote positie op de Europese biermarkt krijgen. Om problemen met mededingingsautoriteiten te voorkomen moet een aantal Europese merken verkocht. Grolsch is er daar een van.

Volgens de krant hebben de Aziaten van ThaiBev en Asahi een streepje voor op de private equity fondsen bij de Grolsch overname, omdat ze goedkoper kapitaal kunnen aantrekken. De Financial Times ziet Asahi als de belangrijkste kanshebber. De Japanners zijn namelijk al vaker actief geweest op de Europese markt en staan onder druk de verkoop te vergroten.

Uber maakt winst in India, maar klopt dat wel?

In de twee jaar dat Uber nu in India rondrijdt heeft het winst genoteerd, schrijft de Economic Times. Maar tegelijkertijd vraagt de krant zich af: klopt dat wel?

Start-ups jagen er meestal enorme sommen geld doorheen in hun eerste jaren als de kosten nog niet opwegen tegen de baten. Toch laat Uber aan de autoriteiten weten dat het zo’n 435 duizend euro winst heeft gemaakt. Dat kan eigenlijk niet kloppen, zegt analist Harminder Sahni van Wazir Advisors:

De verliezen moeten geparkeerd zijn in een ander bedrijf in India of het buitenland, zodat er minder belasting betaald hoeft te worden. Toch zal deze sector sneller geld gaan verdienen dan e-commercebedrijven. Taxi apps zijn efficiënter in hun personeels- en technologiekosten.

De journalisten van Economic Times zijn gaan rondzoeken. Een ander bedrijf van Uber in India heeft nog geen financiële gegevens bekend gemaakt en op vragen van de krant reageerde het bedrijf niet.

Oudjes geven boost aan zelfrijdende auto’s in Japan

De Wall Street Journal ging in het afgelegen Japanse stadje Suzu kijken hoe het zit met het openbaar vervoer. Matig, zo blijkt. De trein stopt er niet meer en bussen rijden er amper. Wat moeten al die 65-plussers uit Suzu nu doen? Toyota biedt redding, schrijft de krant, zelfrijdende auto’s garanderen de mobiliteit van oudjes.

Al enkele maanden gaat een zelfrijdende Toyota Prius met een grote sensor op het dak, kriskras door de straten van Suzu. Zo kunnen de bejaarden in het stadje toch hun boodschappen doen, of zelfstandig naar de dokter.

Ken Kobuchi, die voor Toyota aan het project meewerkt:

Lokale overheden proberen een goede oplossing te vinden, maar als de technologie werkt kunnen ouderen langer auto’s gebruiken.

Ook de nationale overheid helpt een handje mee: Tokio maakt jaarlijks 2 miljard yen (ruim 15 miljoen euro) vrij om technologie te helpen ontwikkelen voor zelfrijdende auto’s. Het doel: in 2020, als Tokio de Olympische Spelen organiseert, moeten robotauto’s atleten vervoeren.