Column

Deze clichés: stop ermee op LinkedIn

Wekelijks rekent Japke-d. Bouma af met jeukwoorden op kantoor.

Wat zo grappig is: donderdag 21 januari is de dag dat de meeste mensen hun LinkedIn-profiel updaten, zo heeft LinkedIn onderzocht. Het hele jaar wordt er natuurlijk gesleuteld aan die profielen. Dan krijg je ineens een mail dat je je naaste collega moet feliciteren omdat hij naast ‘young communicatie professional’ nu ook ‘performance expert’ is. Maar gisteren zaten dus duizenden mensen dat soort dingen bij elkaar te verzinnen op hun profiel. Waarom juist die dag? Misschien een goed voornemen voor het nieuwe jaar, en in de derde week komt het er eindelijk van, denkt een woordvoerder van de site.

Je ziet ze zitten, al die mensen. Net als jij ook zo vaak hebt zitten zwoegen op je cv. Ik sta zelf uiteraard ook op LinkedIn. Vroeger was ik een ‘analytische nieuwscoördinator’, een ‘ondernemende nieuwsprofessional zonder 9 tot 5-mentaliteit’, een ‘gedreven teamplayer’, een ‘strategische, talentvolle, ondernemende, flexibele en bovenal CREATIEVE tekstadviseur’. Maar tegenwoordig ben ik gewoon ‘rockstar, goeroe en kantooramazone’ en dat bevalt me prima. Want weet je, al dat ‘gemotiveerd, gedreven en professioneel’ enzo, dat is iedereen al. Sterker nog, LinkedIn noemt dat ‘buzzwords’, woorden die niets meer zeggen. Inderdaad, jeukwoorden.

LinkedIn heeft zelf ook een beetje last van jeukwoorden want het vindt dat we met z’n allen beter moeten nadenken over onze „personal brand and branding”. Maar dat betekent gewoon dat je jezelf beter moet neerzetten en daar ben ik het helemaal mee eens. Neem bijvoorbeeld die mensen die zichzelf ‘flexibel’ noemen. Is dat een goede eigenschap? Of betekent het dat je met alle winden meewaait? Of die ‘9 tot 5 mentaliteit’ die zo’n slechte eigenschap zou zijn. Mij lijkt het juist wel handig om er van 9 tot 5 te zijn, want dan zijn de meeste van je collega’s er ook.

Ik weet ook heel vaak niet wat al die jeukwoorden betekenen. ‘Strategisch’, is dat dat je vooruitkijkt? Of dat je de hele tijd op het baantje van je baas zit te loeren? En is het wel handig om strategisch te zijn als je baas geen visie heeft? Hetzelfde geldt voor ondernemend – kún je eigenlijk wel ondernemend zijn, als je werkt voor een manager? Of ‘gedreven’. Ik zou zeggen: dan moet je er wel bij zetten waarin je gedreven bent. Datzelfde geldt voor ‘prestatiegericht’. Dan wil ik weten over welke prestatie we het hebben, voor ik zo iemand aanneem. Hbo-denkniveau, ook al zo’n onzin. Volgens mij is het namelijk belangrijker WAAR je aan denkt dan op welk niveau je dat doet. Of ‘kan snel schakelen’. Het lijkt mij dat daar even ‘op het juiste moment’ bij moet, omdat het anders best irritant is voor je collega’s. ‘Doortastend en hands-on’, tot slot: liever hands-off, mensen, zeker op kantoor.

Maar het lastigste van al die woorden is dat je het natuurlijk helemaal niet van jezelf kunt zeggen. Ik denk dat je beter je collega’s je profiel kunt laten maken. Of de collectanten die bij je aan de deur komen. Of je moeder. Dan ben je misschien „die lul van sales” of die „onzekere, starre, schuwe, asociale lieverd” die een nieuwe uitdaging zoekt. Maar dat is misschien juist waar zo’n bedrijf naar snakt tussen al die gemotiveerde, betrokken, verantwoordelijke en professionele experts.