Deskundige: er moeten meer radarbeelden MH17 zijn

Dat alle vier deze radars tegelijk niet werkten op moment van ramp is onwaarschijnlijk en „vreemd”, zegt radardeskundige Piet van Genderen.

Piet van Genderen, radardeskundige van de TU Delft en Paul Riemens, CEO Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) tijdens de hoorzitting. Foto ANP / Koen van Weel

Er zijn vrijwel zeker radars geweest die de baan van de Boek-raket hebben waargenomen die rampvlucht MH17 in oostelijk Oekraïne trof. Er waren ten tijde van de crash, op 17 juli 2014, vier civiele radars, onder meer een op het vliegveld van Loegansk, die toestel MH17 binnen hun bereik hadden. Dat alle vier deze radars tegelijk niet werkten, bijvoorbeeld omdat ze allemaal in onderhoud waren, is onwaarschijnlijk en „vreemd”.

Dat zei radardeskundige Piet van Genderen van de TU Delft vrijdag in de Tweede Kamer. Het parlement houdt een hoorzitting over de crash, waarbij 298 doden vielen, onder wie 196 Nederlanders. Eerder liet onder meer de Onderzoeksraad voor Veiligheid weten dat het geen primaire radarbeelden had gekregen van Rusland en van Oekraïne, omdat die niet beschikbaar waren. Juist gisteren liet het kabinet aan de Kamer weten dat het Openbaar Ministerie (OM) geen behoefte heeft aan aanvullende radar- of satellietbeelden.

Niettemin, zeggen deskundigen vandaag in de Tweede Kamer, zouden de primaire radarbeelden een goed licht kunnen werpen op wat zich precies heeft afgespeeld. Een analyse op basis van alleen videobeelden die luchtverkeersleiders ter beschikking hebben, en waarover de onderzoekers wél konden beschikken, is „ontoereikend”, aldus Van Genderen, om precies te bepalen wat er is gebeurd. Ook zijn er wellicht satellietbeelden waarop het afvuren van de raket en het uiteenvallen van het toestel te zien is. Kort na de ramp verklaarde de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Kerry dat de VS precies wist wat er was gebeurd, aan de hand van satellietbeelden. Deze beelden zijn echter niet terug te vinden in het rapport over de toedracht door de Onderzoeksraad voor Veiligheid.