Bier, billen en moord

Zes rijke Amsterdamse studenten gaan een week feesten en zeilen tijdens het Friese watersportevenement Sneekweek. Dit is buiten een moordenaar met een voorliefde voor klusmateriaal gerekend, die heeft beslist dat het tijd is voor wraak. Het zestal doodde eerder een medestudent door hem te lang in een ijskoude hottub te laten zitten.

Het idee van Sneekweek is genreparodie. I know what you did last summer in Friesland. Dat het niet bijster origineel is om negentien jaar na dato te spelen met dezelfde horrorclichés is niet het grootste probleem. Wel dat het eerste deel van de film een lange reclamespot lijkt: mooie jongens en meisjes uit tv-series die dansen en lachen in stijlvolle auto’s, boten en jacuzzi’s, nippend van een welbepaald drankje. Het zonovergoten watersportevenement helpt om extra billen in beeld te brengen: niets verkoopt bier beter dan een vrouwenkont. Zelfspot ontbreekt niet – op tv speelt een in het Fries gedubde versie van Scream – maar de humor bestaat ook uit blondines die vluchtend tegen een deur lopen.