Vaarwel ‘supermarktmanager’ AH wint Gouden Loeki

Meneer Van Dalen, gespeeld door Harry Piekema, wint voor het eerst.

Meneer Van Dalen. Screenshot

De commercial waarin de fictieve Albert Heijn-supermarktmanager meneer Van Dalen afscheid neemt, heeft de Gouden Loeki 2015 gewonnen. Andere genomineerden waren onder meer bierdrinkende astronauten van Heineken en dezelfhackende Steve Jobs-imitatie van Centraal Beheer.

Het is volgens Ster, die de verkiezing organiseert, voor het eerst in 21 jaar dat de prijs naar de supermarktketen gaat. Opmerkelijk, want met de commercial komt na jaren een eind aan een lange reeks. Volgens Ster zijn mensen aan meneer Van Dalen, gespeeld door acteur Harry Piekema, gehecht geraakt:

“Deze prijs is een eerbetoon aan reclame-icoon Meneer Van Dalen. Na 10 jaar campagne wint de commercial waarin Meneer Van Dalen afscheid neemt de allereerste Ster Gouden Loeki voor Albert Heijn. Hét bewijs dat het Nederlands publiek deze supermarktmanager in het hart gesloten heeft.”

Albert Heijn is recordhouder nominaties, zegt Ster. Reclames van de supermarkt kwamen al 38 keer in aanmerking voor een Gouden Loeki. Wie de prijs uiteindelijk wint wordt voor de helft bepaald door publieksstemmen op internet, en voor de helft door een samengesteld publiekspanel.

De commercial Aarde op 1 van het Wereld Natuur Fonds eindigde dit jaar op de tweede plaats, Beeldbellen van KPN op drie.

De Gouden Loeki’s worden uitgereikt sinds 1995. Toen won de beruchte zwanencommercial van KLM. Verder vielen onder meer Bommetje van Melkunie en Goeiemoggel van KPN in de prijzen.