Starbucks wil China veroveren - hoe zit dat met Nederland?

Vorige week kwamen er nieuwe plannen en vandaag komt Starbucks met kwartaalcijfers. Toch hoeven kleine tentjes de koffiereus niet te vrezen.

Foto Lex van Lieshout / ANP

Het jaar is nog maar net begonnen en toch presenteert Starbucks vandaag cijfers van het eerste kwartaal van 2016. Het fiscale jaar 2016 welteverstaan. De koffieketen maakte recent al haar nieuwe plannen voor dit jaar bekend. Wat zijn die plannen? En wat betekenen ze voor de Nederlandse koffiemarkt?

Wereldwijd heeft Starbucks meer dan 23.000 winkels. De afgelopen jaren deed het gouden koffiezaken: de omzet steeg bijna elk jaar, terwijl ook het aandeel op de beurs in waarde toenam.

Naar verwachting groeit in 2016 de omzet weer. Starbucks wil echter meer. Op de volgende gebieden hoopt de koffieketen verder door te kunnen groeien:

Nieuwe app

Wel eens jezelf in een Starbucks stukgebeten op de vraag welk nummer er in de zaak wordt afgespeeld? Starbucks denkt dat dit klanten vaak overkomt; in ieder geval vaak genoeg om een samenwerking te starten met Spotify. De Starbucks-klant kan nu via de Starbucks-app kijken welk nummer er in de zaak wordt afgespeeld en het later op Spotify terugluisteren.

Daarnaast wil Starbucks de klant de mogelijkheid bieden voor het bezoek aan een filiaal al een drankje te bestellen. Zo hoeft de klant niet meer in de rij te staan. De app werkt dit jaar voor 7500 Starbucks-winkels in de Verenigde Staten.

Starbucks wil ook meer klanten bereiken door filialen te openen op plekken waar nu nog geen Starbucks is. De koffieketen ziet daar veel mogelijkheden voor in China: Starbucks wil elk van de komende jaren rond de 500 winkels in het land openen.

Nederland

In Nederland begeeft Starbucks zich in een markt met koffieketens zoals Coffee Company en veel kleinere ‘hippe’ koffiebarretjes. Starbucks is met 50 vestigingen verreweg de grootste koffieketen in Nederland. Nummer twee Coffee Company heeft 36 vestigingen.

Het grootste succesverhaal van de Nederlandse koffiemarkt is echter het kleine koffietentje. Volgens Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland is het aantal de afgelopen vijf jaar met rond de 30 procent toegenomen. Hij verwacht dat ook Starbucks komend jaar gaat groeien, zonder dat dit ten koste gaat van de kleine koffietentjes:

“Kleinere barretjes kunnen zich beter toespitsen op niche-markten, zoals mensen die rustig een krantje willen lezen of willen werken met een kop koffie. Starbucks heeft een internationaler karakter en trekt meer een reizend publiek aan, zoals toeristen en studenten.”

Niek Timmermans van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners sluit zich bij Prinssen aan:

“In de Nederlandse markt is er voor zowel grotere ketens als kleinere koffiezaken ruimte om te groeien. Bij ketens zoals Starbucks werkt op stations de ‘to go-cultuur’ goed. Er is ook een flinke toename in kleinere ambachtelijke koffiezaken, met name in grote steden. Daarnaast zijn er al tekenen dat kleinere koffiezaken zich gaan verspreiden naar de provincies, waar er nog relatief weinig van dit soort zaken zijn.”