Op de catwalk: terreur en vluchtelingen

In de mannencollecties voor komend najaar domineert bruin, blijkt in Milaan. De show van Prada verwees naar vluchtelingen, en Moncler refereerde aan de terreurdreiging.

Uit de collectie van Moncler. Foto AFP

Bruin. Als je de mannencollecties voor komend najaar die de afgelopen dagen werden geshowd in Milaan in één woord zou moeten samenvatten, dan is het dat.

Precies wat trendforecaster Lidewij Edelkoort dit voorjaar al zei. En waarschijnlijk zal Edelkoort ook gelijk krijgen met haar opmerking dat het tijd zal kosten om eraan te wennen: bruin is al zeker twintig jaar uit de mode, en staat bekend als een moeilijke kleur. Maar het moet gezegd: het zag er op de catwalk al erg aantrekkelijk uit: warm, chic, comfortabel, nieuw.

Zowel bij klassieke pakkenmerken als Kiton en Corneliani als bij vooruitstrevende huizen als Marni en Prada waren bruine pakken te zien, bij Missoni was de kleur in bewerkelijke truien verwerkt.

Een andere grote catwalktrend waren ‘metallics’: goud-, koper- en zilverkleurige jassen en jacks bij Calvin Klein Collection, bijvoorbeeld, en zilverkleurige bij Versace, waar ook een paars pak en lichtblauwe pluizige truien de aandacht trokken.

Maar mode is natuurlijk meer dan nieuwe kleuren. Het is een miljardenindustrie die zich staande moet houden in een tumultueuze en snel veranderende wereld. Zondagmiddag stonden honderden gillende schoolmeisjes voor de deur bij de show van Calvin Klein Collection, in de hoop een glimp op te vangen van Cameron Dallas.

Cameron wie? In de zaal leek bijna niemand van de vlogger, die 9,5 miljoen volgers heeft op Instagram, te hebben gehoord. En het voorkomen van de 21-jarige – tenger, babyface – had niets van het stoere, seksueel geladen manbeeld dat ontwerper Italo Zuchelli al jaren laat zien. Zijn collecties zijn dan ook niet de core business van het merk: dat zijn jeans en ondergoed voor jongeren. De aanwezigheid van Dallas heeft Calvin Klein juist bij die groep een enorme hoeveelheid aandacht opgeleverd. Maar het reduceerde de collectie tot een bijzaak.

De show van Prada had een melancholieke, romantische, tikje rauwe sfeer. Via speciaal voor de show aangebrachte poorten kwam het publiek binnen in een houten decor dat verwees naar een eeuwenoud stadsplein, de modellen droegen outfits in sobere tinten die verwezen naar zeemanskleding en er enigszins verfomfaaid uitzagen, alsof ze na een lange reis op een onbekende bestemming waren aangekomen. Het was bijna onmogelijk daar geen referentie naar de vluchtelingenproblematiek in te lezen, en dat voelde passend en actueel aan.

Of de huidige terrorismegolf de inspiratiebron was voor de collectie Moncler Gamme Blue, de door de Amerikaanse ontwerper Thom Browne ontworpen modelijn van het donsjackmerk, was niet duidelijk. Maar hoe dan ook kwam de show, waarin geheel in camouflageprint gehulde modellen – tot aan make-up en grimmige bivakmutsen toe – na een rondje door de zaal in een grote transparante kubustent met camouflageprint plaatsnamen, plat, om niet te zeggen gevoelloos, over.

Het is pas een jaar geleden dat Alessandro Michele zijn eerste collectie toonde voor Gucci, maar flink wat elementen uit zijn najaarscollectie voor 2016 kwamen inmiddels al erg bekend voor: de smalle pakken met de ingestreken kreukels, bontslippers, pyjama’s, vrouwelijke strikblouses.

Die herhaling zou je kunnen interpreteren als een pleidooi voor een duurzamer en minder snel veranderend modebeeld. Evengoed was het prettig dat er ook wat nieuwe dingen te zien waren, zoals capes en luxe, vrolijk gedessineerde trainingspakken.