Ook diesels van Opel, Peugeot, Audi en Mercedes zijn veel viezer

Uit e-mails van TNO blijkt dat ook andere dieselauto’s dan die van Volkswagen meer schadelijke stoffen uitstoten.

Geteste dieselauto's van Opel, Mercedes, Audi en Peugeot stoten op de weg drie tot acht keer zoveel stikstofoxiden (NOx) uit als toegestaan. Dat berichtte NOS woensdag op basis van e-mailverkeer tussen TNO en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, dat de nieuwsorganisatie verkreeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.

Uit de e-mails blijkt dat TNO in 2015 zes dieselauto’s tientallen keren heeft getest op de rollenbank en op de weg. Het gaat om twee Opel Zafira’s, een Peugeot 308, een Mercedes Benz C-klasse 220, een Audi Q7 en een BMW 530d. Behalve BMW stoten ze allemaal veel meer uit dan is toegestaan, schrijven de onderzoekers.

Sinds de bekentenis van het VW-concern over gesjoemel met de uitstootgegevens van zijn dieselauto’s duiken voortdurend namen op van andere automodellen die tijdens test minder schadelijke stoffen uitstoten dan op de weg. Ook met de Renault Espace, de Fiat 500 en de Citroen DS5r zou het mis zijn. Dat wil niet automatisch zeggen in dat deze auto’s of de auto’s die NOS noemt ook fraudesoftware zit. Critici wijzen op de slechte testprocedures, die dit soort afwijkingen mogelijk maken. Zij dringen aan op verbetering.

De Franse autofabrikant Renault en de Franse milieuminister Ségolène Royal – de staat bezit bijna 20 procent van Renault – hebben het gebruik van fraudesoftware ontkend, nadat de Franse fraudedienst eerder deze maand drie locaties binnenviel in een onderzoek naar emissies.

Maar bij Volkswagen dus wel. Het concern wacht torenhoge boetes en claims. Woensdag kwam daar nog een mogelijke kostenpost bij. Alle eigenaren van een Volkswagen met fraudesoftware moeten worden gecompenseerd. Dat heeft Europees commissaris voor Industrie, Elzbieta Bienkowska, gezegd. Ze wil dat het bedrijf de 8,5 miljoen Europese VW-bezitters van fraudediesels compenseert.