Ook andere diesels zijn in het echt veel viezer

Uit e-mails van TNO blijkt dat dieselauto’s van Opel, Peugeot, Mercedes en Audi meer schadelijke stoffen uitstoten dan tijdens tests.

AP/Michael Sohn

Geteste dieselauto's van Opel, Mercedes, Audi en Peugeot stoten op de weg drie tot acht keer zoveel stikstofoxiden (NOx) uit als toegestaan. Dat berichtte NOS woensdag op basis van e-mailverkeer tussen TNO en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, dat de nieuwsorganisatie verkreeg met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur.

Uit de e-mails blijkt dat TNO in 2015 zes Euro 6 dieselauto’s elk tientallen keren heeft getest op de rollenbank en op de weg. Het gaat om twee Opel Zafira’s, een Peugeot 308, een Mercedes Benz C-Class 220, een Audi Q7 en een BMW 530d. Behalve BMW stoten ze allemaal veel meer uit dan is toegestaan, schrijven de onderzoekers volgens NOS.

Er is veel aandacht voor de uitstoot van dieselauto’s sinds Volkswagen vorig jaar bekende software in dieselauto’s te hebben gezet, die ervoor zorgt dat auto’s op de rollenbank veel minder schadelijke stikstofoxiden (NOx) uitstoten dan op de weg.

In verschillende media duiken voortdurend namen op van andere automodellen die tijdens test minder schadelijke stoffen uitstoten dan op de weg. Ook met de Renault Espace, de Fiat 500 en de Citroen DS5r zou het mis zijn. Dat wil niet automatisch zeggen in dat deze auto’s of de auto’s die NOS noemt ook fraudesoftware zit. Critici wijzen op de slechte testprocedures, die dit soort afwijkingen mogelijk maken. Zij dringen aan op verbetering.

De Franse autofabrikant Renault heeft het gebruik van fraudesoftware in elk geval ontkend, nadat de Franse fraudedienst eerder deze maand drie locaties binnenviel in een onderzoek naar emissies. Ook de Franse energieminister Ségolène Royal – de Franse staat bezit bijna 20 procent van Renault – zei toen dat van fraudesoftware geen sprake is.

Maar bij Volkswagen dus wel. Het schandaal kost het Duitse concern een hoop geld: torenhoge boetes en claims. Woensdag kwam daar nog een mogelijke kostenpost bij. Alle consumenten die eigenaar zijn van een dieselauto van Volkswagen met fraudesoftware moeten worden gecompenseerd. Die boodschap heeft eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bienkowska aan Volkswagen overgebracht. Ze wildat het bedrijf de 8,5 miljoen Europese VW-bezitters van fraudediesels moet compenseren.

Volkswagen heeft al toegezegd tienduizenden Amerikaanse klanten een compensatie tot 1.000 dollar te geven. In Europa zet het bedrijf vooralsnog in op reparatie van de betreffende auto’s.