Albert Heijn rekent eindelijk af met de slechte jaren

Supermarktconcern Ahold profiteerde in Nederland van groei bij Albert Heijn en in de VS van de sterke dollar.

Foto ANP / Robin van Lonkhuijsen

Albert Heijn heeft zijn positie als marktleider verstevigd, en rekent af met de jaren waarin het niet zo best ging. Vorig jaar heeft AH fors meer omzet geboekt.

Dat blijkt uit de cijfers die moederbedrijf Ahold (227.000 werknemers, van wie 97.000 in Nederland) donderdagochtend naar buiten heeft gebracht. Hoewel Ahold nooit zegt hoeveel de omzet van AH bedraagt, liet het wel weten dat het marktaandeel van de supermarktketen steeg van 34,1 procent in 2014 naar 35 procent in 2015. Aangezien in de Nederlandse supermarkten in totaal ruim 34 miljard euro per jaar omgaat, betekent 0,9 procentpunt meer marktaandeel een extra omzet van meer dan 300 miljoen euro.

Het is de laatste keer dat Ahold zijn jaarcijfers presenteert voordat het supermarktconcern in de loop van dit jaar fuseert met zijn Belgische branchegenoot Delhaize. De winstcijfers volgen over een paar weken.

De omzet van Ahold bedroeg vorig jaar 38,2 miljard euro, 16,6 procent meer dan een jaar eerder. Dat komt vooral door de sterke dollar – Ahold haalt het merendeel van zijn omzet uit de Verenigde Staten en rapporteert in euro’s. Wat ook scheelde: 2015 telde een week meer dan 2014. Als de wisselkoerseffecten én de extra week buiten beschouwing worden gelaten, bedroeg de omzet 2,3 procent meer dan in 2014.

Als marktleider in Nederland zat AH de afgelopen jaren voortdurend in de verdediging. Aan de ene kant rukte Jumbo op, de Brabantse supermarktketen die door de overnames van Super de Boer en C1000 razendsnel uitbreidde. Aan de andere kant had AH veel last van de snel oprukkende discountformule Lidl.

De omzet van AH daalde en de supermarktketen wist amper marktaandeel te winnen – ondanks de opening van nieuwe winkels. Het noopte tot drastische maatregelen. Reclame-icoon Harry Piekema, die tien jaar lang als supermarktmanager in de AH-spotjes te zien was, moest het veld ruimen, net als AH-directeur Sander van der Laan. Hij werd vervangen door Wouter Kolk.

Moestuintjes en dierenplaatjes

Afgelopen zomer werd al duidelijk dat het stukken beter ging met Albert Heijn. De winkels trokken eindelijk meer klanten, zei Ahold-topman Dick Boer verheugd, én de klanten gooiden meer in hun mandjes. Dat was volgens Boer mede te danken aan spaaracties – moestuintjes, dierenplaatjes, een gratis tweede menu bij deelnemende restaurants – en een vernieuwd assortiment, met meer aandacht voor gezond eten.

Donderdag blijkt dat AH het jaar heeft afgesloten met een „sterke prestatie rond de feestdagen”: op 23 en 24 december trokken de winkels 3 miljoen klanten per dag.

En dan was er nog de enorme online groei in 2015. De omzet van ah.nl, de online boodschappendienst van Albert Heijn, en bol.com steeg met bijna 30 procent. Dat betekent dat de omzet van bol.com, de webwinkel die sinds vier jaar van Ahold is, vorig jaar circa 900 miljoen euro was. Winst maakt de webwinkel nog niet; vooralsnog zijn nog miljoeneninvesteringen nodig. Peapod groeide minder hard – maar blijft de grootste online supermarkt van de VS.