Al twintig jaar een succes: de geknikte spijkerboek van G-Star 

De Elwood van G-Star. Illustratie Daan Brand

Zouden er Nederlandse kledingstukken bestaan waarvan er meer zijn verkocht dan de Elwood, de geknikte spijkerbroek van G-Star? Twintig miljoen stuks, volgens het jeansmerk zelf, dat dit jaar ook het twintigjarig bestaan van het ontwerp viert, en daarom elke maand een nieuwe variant lanceert.

G-Star is gevestigd in Amsterdam, maar de Elwood werd bedacht in Zuid-Frankrijk, waar Pierre Morisset woont. De Franse ontwerper had ooit een jeanswinkel in Maastricht en is sinds 1991 aan G-Star verbonden.

In Carcassonne zag Morisset midden jarig negentig een totaal verregende Duitser van zijn motor stappen; toen hij wegliep had zijn leren broek nog steeds een geknikte vorm. Morisset, die zich eraan stoorde dat de spijkerbroeken van ongewassen denim waar G-Star destijds op inzette zo ‘plankig’ waren, schetste een mannenbroek met de kniestukken van een motorbroek, naden in de knieholte, en, uiteraard, naar voren gebogen pijpen.

'Zelfs intern werd erom gelachen'

Aanvankelijk wilde niemand „de broek van de toekomst” (aldus Jos vanTilburg, eigenaar van G-Star) hebben – zelfs intern werd erom gelachen. Tot hij werd uitgedeeld aan winkelpersoneel en kennissen. Aan kwam de broek beter over dan liggend.

De Elwood werd binnen de kortste keren zo’n succes dat de Amerikaanse ontwerper Tom Ford, toen als hoofdontwerper van Gucci op het toppunt van zijn roem, Morisset persoonlijk feliciteerde. H&M en Ralph Lauren moesten imitaties uit de schappen halen.

In Nederland is de Elwood allang niet meer erg hip, maar in nieuwe markten is het nog altijd het kledingstuk waarmee G-Star voet aan de grond krijgt – en houdt. Toen Jay-Z in 2013 in de lijst van 100 invloedrijkste personen van Time Magazine stond, droeg hij op de foto bij het interview een Elwood.

Al tien jaar zijn er ook Elwoods voor vrouwen. Maar hij blijft vooral geliefd bij mannen. Dat zou zomaar kunnen komen doordat de mannenbroek niet alleen een 3D-effect heeft bij de pijpen. Morissets eerste schetsen werden verkeerd geïnterpreteerd door het atelier, waardoor er te veel stof rond de gulp zat en de Elwood daar opbolde. De ontwerper liet het zo. „Vrouwen kijken naar je kruis”, zei hij in 2006 in een interview met de Volkskrant. „Dat is precies wat je wil van een broek.”