Mauritshuis gaat samenwerken met NN Group

Het Mauritshuis heeft een nieuwe partner, NN Group, die niet alleen geld geeft, maar ook hulp bij marketing en programmering.

Het Mauritshuis gaat intensief samenwerken met NN Group, het moederbedrijf van verzekeringsmaatschappij Nationale-Nederlanden. De twee partijen spreken zelf liever van een ‘partnerschap’ dan van sponsoring, omdat de samenwerking niet alleen bestaat uit een financiële bijdrage maar ook uit inhoudelijke samenwerking. De afspraken gelden voorlopig voor drie jaar. Als de samenwerking bevalt, wordt die voortgezet.

In ruil voor de steun die NN Group gaat geven, mogen medewerkers van het bedrijf gratis naar het museum. Ook kunnen ze klanten meenemen. Het Mauritshuis zal ook workshops organiseren voor NN Group, waarbij verhalen achter de kunstwerken uit het museum als voorbeeld dienen.

„Wij zullen onder meer onze expertise beschikbaar stellen om het ‘merk’ Mauritshuis binnen en buiten Nederland nog sterker op de kaart te zetten”, zegt Dorothee van Vredenburch, lid van de raad van bestuur van NN Group. „Bij mensen die nog nooit in het museum zijn geweest, bestaat soms ten onrechte het idee dat het Mauritshuis een verzameling stoffige oude schilderijen is. Wie hier eenmaal is geweest, weet dat daar niets van klopt. De kunstwerken die hier hangen zijn nog steeds springlevend, en het museum zelf is als omgeving ook van hoge kwaliteit. Het Mauritshuis is voedsel voor de ziel.”

NN Group verhuisde in 2015 zijn hoofdkantoor van Amsterdam naar Den Haag. „Daarna zijn wij op zoek gegaan naar een culturele partner die zijn wortels in Den Haag heeft, maar ook internationale uitstraling heeft. Dan kom je al snel bij het Mauritshuis uit”, zegt Van Vredenburch. Hoeveel geld het bedrijf in de samenwerking steekt, wil het niet bekendmaken.

Het Mauritshuis heeft al een enigszins vergelijkbaar partnerschap met Shell, dat bijdraagt aan het wetenschappelijke onderzoek naar de collectie. „De klassieke manier van sponsoring maakt steeds meer plaats voor partnerschappen”, zegt museumdirecteur Emilie Gordenker. „Mijn voorgangers waren zeer succesvol in het binnenhalen van bedrijven die bij elke tentoonstelling betaalden om hun naam op de affiches gedrukt te zien. Maar sinds de economische crisis is die verhouding veranderd.”

Om ook het Haagse publiek dat nog nooit in het museum is geweest over de drempel te helpen, gaat het Mauritshuis met hulp van NN Group op donderdagavond programmering verzorgen. Aan bekende personen zal worden gevraagd een keuze te maken uit de schilderijen en daar een optreden of activiteit bij te bedenken. „Denk aan een modeontwerper die een modeshow laat zien die past bij een aantal werken”, zegt Gordenker.

Het derde onderdeel van de samenwerking bestaat uit de koppeling van NN Group aan één tentoonstelling per jaar. De eerste tentoonstelling is ‘Hoogte- en dieptepunten uit het depot’, die op 4 februari opent.