Hee, dat lijkt Donald Trump wel, in een eeuwenoude opera

Dirigent Pietro Rizzo

Puccini’s personage Pinkterton heeft wel iets weg van een zekere Republikeinse presidentskandidaat: patriottistisch, arrogant, misogyn, geneigd om een complete bevolkingsgroep over één kam te scheren. Als hij – inmiddels getrouwd met een Amerikaanse – spijt betuigt is het te laat. Zijn eerste Japanse vrouw, moeder van een blond zoontje, is in haar eer geschonden en pleegt zelfmoord.

Ruim een eeuw na de première van Madama Butterfly viel bij de ZaterdagMatinee in Het Concertgebouw in Amsterdam op hoe actueel en Amerika-kritisch Puccini is, inclusief ironische citaten van het Amerikaanse volkslied.

Ook werd snel duidelijk: dit is een topuitvoering. Pinkterton mag vreselijk zijn, tenor Arnold Rutkowski gaf hem de viriele charmes die het publiek deden smelten.

Maar het was de Armeense sopraan Lianna Haroutounian die in de titelrol de grootste ovaties oogstte. Meesterlijk schakelde ze tussen naïeve onderdanigheid en assertief vertrouwen richting dienstmeisje Suzuki (maximaal sympathieke Marie-Nicole Lemieux). Loepzuiver en overrompelend waren haar ijselijke uithalen in de slotscène.

De Italiaan Pietro Rizzi verving op de valreep Karl Mark Chicon. Een soms ongedifferentieerde totaalklank wijten we aan tijdgebrek. Maar Rizzi vond met het Radio Filharmonisch tedere momenten, maakte frasen rekbaar en gaf het liefdesduet alle ruimte om te smachten in extase.