Bij dit platform kun je online een kapper of massagesalon boeken

Ken je Treatwell al, de grootste online boekingssite op wellnes-gebied? Dit jaar wil het 100 miljoen euro omzetten.

Beeld: Treatwell

Zin om lekker te ontspannen, of moet je écht naar de kapper? Kans dat je Treatwell gebruikt, het online boekingsplatform voor beauty, hair en wellness. Het werkt hetzelfde als Booking.com en JustEat: zoek, vergelijk en boek/bestel.

Het van oorsprong Nederlandse bedrijf werd in juni overgenomen door Wahanda, een Britse branchegenoot die onderdeel is van het Japanse concern Recruit Holdings. Naast Treatwell heeft het bedrijf onder meer Duitse en Franse websites overgenomen. Al die bedrijven werken sinds deze week onder de Nederlandse naam.

Met 20.000 salons in tien landen is Treatwell binnen Europa het grootste in zijn soort. Maar wat is het precies? Drie vragen over Treatwell.

1. Hoe werkt het systeem?

Net zoals andere boekingssites krijgt Treatwell betaald per boeking. Salons kunnen kiezen: óf ze staan per boeking 15 procent van de betaling af, óf ze staan voor iedere nieuwe klant 30 procent van de eerste betaling af. Als de klant in het laatste geval nog eens via Treatwell boekt, moeten de salons enkel administratiekosten overmaken naar Treatwell. Zo betaal je als klant evenveel via Treatwell als dat je in de salon zelf zou betalen.

Treatwell zegt de schoonheidsbranche online zichtbaar te willen maken:

“Op onze website zorgen wij voor de content van elke salon: we gaan overal zelf langs om foto’s te maken en informatie te verzamelen.”

2. Wat vinden saloneigenaren van Treatwell?

Volgens Treatwell krijgen salons meer dan 60 procent van de nieuwe klanten via het boekingsplatform. Na aansluiting zeggen salons dat het aantal klanten inderdaad toeneemt. Alice van Engelen van Be Balanced Voetreflex:

“Met Treatwell kan ik een groter publiek aantrekken. Het is een prettig bedrijf met vriendelijke mensen.”

Samira Dahmani van Wellness 1926 en van Skin & Spa Store is ook tevreden over het platform, maar tegelijkertijd kritisch:

“Treatwell heeft zeker bij Skin & Spa Store een verschil gemaakt in het aantal klanten. Wel zie ik back-office verbeteringen; het overzicht voor saloneigenaren kan gebruiksvriendelijker en efficiënter. Ik begrijp dat Treatwell niet alle klantinformatie met ons deelt, maar wij moeten onze afspraken nu via het bedrijf annuleren. Dat is ook verwarrend voor klanten.”

3. Hoe ziet Treatwell de toekomst?

De Treatwellgroep wordt nu dus geleid vanuit het Verenigd Koninkrijk, met de Brit Lopo Champalimaud als CEO. De vijf Nederlandse oprichters - waaronder Laurens Groenendijk en Martijn Rozendaal, oprichters van JustEat - blijven wel nog actief binnen het platform.

In Nederland heeft Treatwell vrijwel geen concurrenten. Bij vergelijkbare bedrijven als Barberbooking voor kappers, boekeenmassage.nl en 1afspraak.nl zijn honderden salons minder aangesloten. Treatwell wil niet zeggen hoeveel boekingen er nu op het platform worden gedaan, maar heeft een duidelijke ambitie:

“In 2016 willen we 100 miljoen euro aan omzet behalen, en we streven ernaar om over vijf jaar in twintig landen te bestaan.”