‘BBC wist van seksuele vergrijpen Jimmy Savile’

Jimmy Savile bij Top of the Pops Foto Kippa

De BBC wist van het (kinder)misbruik van Jimmy Savile, de populaire BBC-coryfee die in 2011 overleed. Minstens 61 keer zou de presentator zich seksueel hebben vergrepen aan een slachtoffer terwijl hij zich op BBC-burelen bevond. Dat blijkt uit het voorlopige onderzoeksrapport naar het misbruik, dat is uitgelekt naar de Britse onderzoekssite ExaroNews. Meer dan honderd medewerkers van de BBC hadden geruchten gehoord over Savile’s misdragingen. Zijn voorkeur voor jonge meisjes zou bekend zijn geweest bij de producers van zijn populaire programma Jim’ll Fix It. Hoewel er heel veel waarschuwingen werden genegeerd is niet één persoon aan te wijzen die de entertainer had kunnen stoppen, aldus het rapport. Wel is het rapport vernietigend over de cultuur bij de BBC, waar prominenten „onaantastbaar” en „boven elke wet verheven” zouden zijn. Savile zou zich in totaal aan meer dan 1.000 slachtoffers zou hebben vergrepen, onder wie veel minderjarige jongens en meisjes. (NRC)