‘BBC wist van seksuele misdragingen Jimmy Savile’

De coryfee zou zich op BBC-grond zeker 61 keer vergrepen hebben aan jonge mannen of vrouwen.

Het hoofdkantoor van de BBC in Londen. Foto Peter Nicholls/Reuters

De BBC was op de hoogte van het (kinder)misbruik door wijlen Jimmy Savile, die evenwel ongehinderd zijn gang kon gaan. Minstens 61 keer zou de populaire presentator zich seksueel hebben vergrepen aan een slachtoffer in studio’s of kleedkamers van de BBC.

Dat blijkt uit een voorlopige versie van het onderzoeksrapport naar het misbruik door Savile bij de BBC, dat is uitgelekt op de Britse onderzoekssite ExaroNews. Meer dan honderd medewerkers van de BBC hadden geruchten gehoord over Savile’s misdragingen en perverse seksuele voorkeuren. Zijn voorkeur voor jonge meisjes zou bekend zijn geweest bij de producers van zijn populaire programma Jim’ll Fix It. In het rapport valt te lezen dat als een meisje 16 jaar oud was, Savile rondom de uitzendingen van dat programma zou hebben geroepen:

“Meerderjarig! Meerderjarig!”

Savile zou bij de BBC onder andere twee minderjarige meisjes hebben verkracht en één minderjarige jongen. Tijdens de opnames van het programma Top of the Pops zou hij een steeds veranderende groep van zes tot acht meisjes uitnodigen om de uitzending bij te wonen, om daarna met één van hen seks te hebben.

Woensdag werd bekend dat het definitieve rapport binnen zes weken verschijnt.

‘BBC niet schuldig’

Toch stelt het rapport dat de BBC weinig te verwijten valt. Hoewel er heel veel waarschuwingen over zijn gedrag werden genegeerd, mede omdat men opkeek tegen Savile die twee van de populairste programma’s van de BBC presenteerde, is er niet één BBC-medewerker aan te wijzen die de entertainer had kunnen stoppen.

Helemaal vrijgesproken wordt de BBC niet. Het rapport is vernietigend over de cultuur bij de Britse publieke omroep, die “eerbiedig” zou zijn en waar prominenten “onaantastbaar” en “boven elke wet verheven” zouden zijn. De auteur van het rapport, de voormalige rechter Dame Janet Smith, stelt in het nawoord hardop de vraag of het zou kunnen dat er op dit moment een pedofiel onopgemerkt zou kunnen rondlopen bij de BBC:

“Het antwoord is dat ik denk dat dit mogelijk is.”

Meer dan 1.000 slachtoffers

Savile gold lange tijd als een BBC-coryfee. Een jaar na zijn dood in 2011 kwam zijn misbruik gedurende een periode van de jaren zeventig tot aan zijn dood aan het licht dankzij een documentaire van ITV. Pas daarna bleek dat door de jaren heen allerlei tekenen aan de wand over zijn seksuele misdragingen waren genegeerd. Inmiddels is bekend geworden dat Savile zich aan meer dan 1.000 slachtoffers zou hebben vergrepen, onder wie veel minderjarige jongens en meisjes. Ook zou hij mensen hebben misbruikt in ziekenhuizen, op scholen en bij liefdadigheidsinstellingen.

Het 500-pagina’s tellende onderzoek zou vorig jaar voor het grootste deel zijn afgerond. Alle betrokken instanties zouden toen al op de hoogte zijn gesteld om een reactie te kunnen geven, ook de BBC. De omroep zou hebben geprobeerd de publicatie van het rapport uit te stellen tot na de vernieuwing van televisiecontracten met de Britse overheid, die voor het einde van dit jaar staan gepland.