Apple wil eerste ‘flagship store’ openen in India

Reuters / Aly Song

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Apple heeft een vergunning aangevraagd om de eerste flagship store te mogen openen in India, meldt de Financial Times.

Het grootste bedrijf ter wereld is op zoek naar nieuwe afzetmarkten voor zijn producten, nu sommige analisten denken dat de totale verkoop van nieuwe iPhones dit jaar voor het eerst zal teruglopen. India is daarbij een logische kandidaat om nieuwe klanten te zoeken; de economie en middenklasse groeien er gestaag.

Toch heeft Apple het totnogtoe altijd lastig gehad in het land. iPhones worden er vooral gezien als dure statussymbolen voor de elite, een luxe-product dus dat buiten bereik ligt van gewone consumenten. Die reputatie hoopt Apple te gaan ombuigen. Extra urgent, want de tijd van megaverkopen van Apple-producten in China lijkt voorbij.

Filipijnse budgetcarrier wil stevig uitbreiden

De Filipijnse luchtvaartmaatschappij Cebu Pacific geeft vol gas en wil het aantal bestemmingen flink uitbreiden, schrijft de Nikkei Asian Review. Het bedrijf investeert 287 miljoen euro en neemt 51 nieuwe toestellen in gebruik om die groei mogelijk te maken.

Nog maar een paar jaar geleden waren veerboten de belangrijkste manier van transport tussen de duizenden eilanden van het land. Nu stapen Filipino’s liever in een vliegtuig. Daarbij kiezen ze vaak voor de budgetvluchten van Cebu Pacific, omdat nationale luchtvaartmaatschappij Philippine Airlines meestal duurder is,

Cebu Pacific wil niet alleen in eigen land uitbreiden, maar ook in de regio. ASEAN, de organisatie van Zuidoost-Aziatische landen gaat een gezamenlijke markt creëren van 600 miljoen mensen waardoor de maatschappij een passagiersgroei verwacht.

De plannen klinken ambitieus, maar de vraag is of ze ook reëel zijn. De luchthaven van Manila, een van Cebu Pacific’s hubs, verwerkt nu al meer passagiers dan het aan kan. Als dat aantal nog verder groeit nemen de vertragingen ongetwijfeld toe.

Maleisische Diesel-piraat zit modemerk in de weg

Als je goedkope Diesel jeans wilt kopen moet je in Maleisië zijn, schrijft de Wall Street Journal. Je kunt er voor zo’n 25 euro al een meenemen, maar dan moet je het wel doen met een broek van het Maleisische Diesel-merk, níet met een van het Italiaans modehuis. 

Dat zit zo. Het Maleisische bedrijf Asia Brands legde in de jaren 90 het Diesel trademark vast, waardoor Asia Brands het merk Diesel mag zetten op de producten die het zelf produceert, zelfs als die niets te maken hebben met het Italiaanse merk.

Dat moet veranderen menen de Italianen, die vinden dat zij de rechtmatige eigenaars zijn van het Diesel-merk. Ze stappen nu naar de Maleisische rechter om vast te laten leggen dat zij die merknaam ook in Maleisië mogen gebruiken. Iets dat nu juridisch onmogelijk is.