Ruim 5 miljoen nieuwe abonnees voor Netflix, maar winst daalt

Foto iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij

Streamingdienst Netflix had op 1 januari 75 miljoen abonnees, waarvan 45 miljoen in de Verenigde Staten en 30 miljoen daarbuiten. In het laatste kwartaal van 2015 zijn er 5,59 miljoen gebruikers bij gekomen. Internationaal is het bedrijf harder gegroeid dan verwacht, maar door hoge kosten is de winst wel behoorlijk gedaald, schrijft The Wall Street Journal.

In het afgelopen kwartaal maakte Netflix 43,18 miljoen dollar winst, tegen 83,4 miljoen een jaar eerder. Dat komt vooral doordat veel kosten zijn gemaakt voor de internationale uitbreiding en ook meer geld is geïnvesteerd in eigen content. Het komende jaar wil de streamingdienst 600 uur aan eigen materiaal aanbieden, tegen 450 uur in het afgelopen jaar. De afgelopen periode was vooral de serie ‘Narcos’ over de Colombiaanse drugsbaron Pablo Escobar erg populair.

Netflix is nu in 190 landen beschikbaar. Van de grote landen ontbreekt alleen China, maar de hoop is dat het nog dit jaar lukt ook die markt te betreden. Het komende kwartaal verwacht Netflix in totaal al meer dan 6 miljoen nieuwe abonnees, vooral in het buitenland. Want in eigen land lijkt de markt een beetje verzadigd te raken. Er kwamen ‘slechts’ 1,56 miljoen abonnees bij in het vierde kwartaal, dat is iets minder dan verwacht.

Drie mythes over de digitale economie

De digitale economie wordt op het World Economic Forum in Davos de vierde industriële revolutie genoemd. De impact van alle technologische vernieuwingen is dan ook groot, maar toch zijn er drie mythes rond de digitale economie die volgens Re/code nodig doorgeprikt moeten worden:

Mythe 1. Een grotere digitale economie betekent meer economische groei
Een groter digitaal stuk van de taart wil niet per definitie zeggen dat de taart ook groter is. Of de totale economie groeit is afhankelijk van de toepassing van de digitale investeringen en of die leiden tot meer productiviteit.

Mythe 2. Alles wat we nodig hebben zijn meer investeringen in technologie
Om de Amerikaanse economie met 2,1 procent te laten groeien hoeft maar 10 procent van de extra investeringen te worden gedaan in digitale technologie. Veel belangrijker zijn de vaardigheden om daar mee om te gaan en daar zou dan ook 60 procent van de totale investeringen naartoe moeten.

Mythe 3. De online reuzen zullen de digitale economie blijven domineren
Amazon, Airbnb, Uber en Facebook hebben de markten ingrijpend veranderd door goed gebruik te maken van de platformeconomie en klanten, leveranciers en partners samen te brengen. Maar traditionele bedrijven kunnen nu ook op dezelfde manier gebruik gaan maken van die digitale platforms en zo veel betere services gaan bieden.

Oud-topman Twitter Dick Costolo begint fitnessplatform

De in juni bij Twitter afgetreden topman Dick Costolo heeft twee nieuwe banen. Hij begint een platform voor gezondheid en fitness en hij wordt partner bij Index Ventures waar hij met durfkapitaal gaat investeren in veelbelovende start-ups, schrijft TechCrunch.

Op zijn oude vertrouwde Twitter kondigt Costolo zijn plannen aan, maar dan wel met een screenshot van een lange notitie, zodat hij niet gebonden is aan de limiet van 140 tekens.

“We’re building a new software platform that reimagines the path to personal fitness. This platform will go beyond measurement to motivate and drive improvement and make the road to personal transformation fun and social.”

TechCrunch vraagt zich wel ernstig af of Costolo succes krijgt met zijn nieuwe fitnessplatform, want er is de laatste jaren nou niet bepaald een tekort aan fitnesstrackers en gezondheidsapps, maar hij zal ongetwijfeld komen met een slimme manier om alle beschikbare trainingsdata te interpreteren en gebruik te maken van sociale toepassingen om mensen tot het uiterste te motiveren bij hun trainingen.