Japan kan de stroom toeristen niet aan

Foto Reuters/Thomas Peter

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De toeristen stromen binnen, maar het lukt Japan nauwelijks om ze allemaal te verwelkomen. Er is een nijpend tekort aan hotelkamers en er zijn onvoldoende ambtenaren om de paspoorten te stempelen. Dat veroorzaakt lange rijen op het vliegveld. Shunpei Fujita, van Mitsubishi UFJ Research and Consulting beschrijft het probleem in The Wall Street Journal.

“Het gebrek aan verblijfplaatsen kan een bottleneck worden als Japan vasthoudt aan het doel van dertig miljoen toeristen.”

Dertig miljoen bezoekers per jaar is het aantal dat premier Abe in gedachten heeft. Maar in 2020 zal het tekort aan hotelkamers zijn opgelopen tot 41.000. Er zal 4,9 miljard dollar (4,48 miljard euro) aan extra investeringen nodig zijn om dat probleem op te lossen.

Inmiddels zijn er wel al tientallen miljoenen dollars uitgetrokken om bestaande hotelkamers te renoveren, informatie bij toeristenbureaus te verbeteren en bezoekers uit te nodigen om ook eens een meer afgelegen gebied te bezoeken. Daar is namelijk méér accommodatie beschikbaar.

Dat het streefgetal van Abe werd bijgesteld van 20 naar 30 miljoen bezoekers, komt omdat het aantal afgelopen jaar al naar 19,7 miljoen steeg. Dat is bijna 50 procent meer dan een jaar eerder, en een verdubbeling van het aantal in 2012. Vooral de zwakkere yen zou de reden zijn dat Japan een aantrekkelijk vakantieland is geworden.

Xiaomi gaat films produceren

Smartphone-maker Xiaomi en mediagroep Huayi Brothers Star zetten samen een filmproductiebedrijf op. Het is het eerste filmproject van Xiaomi, dat zich vooral met scriptschrijven zal bezighouden. In de China Daily geeft mede-oprichter Tian Yusheng meer uitleg.

“We willen het schrijven van scripts promoten, en het belang van scriptschrijvers voor filmprojecten onderstrepen.”

Het productiebedrijf zal werken met gerenommeerde Chinese regisseurs zoals Gu Changwei en Guan Hu. Jonge, getalenteerde schrijvers worden uitgenodigd om hun script in te sturen. Een avondje naar de film is populair in China: vorig jaar ging een recordaantal mensen naar de bioscoop. Dat leverde 40 miljard yuan (5,57 miljard euro) op.

Apple wil eigen winkels in India

Zit er binnenkort een glanzend witte Apple Store in iedere Indiase stad? Apple heeft naar verluidt een aanvraag ingediend bij het bureau voor industrieel beleid en promotie (DIPP), meldt de Economic Times. DIPP laat desgevraagd weten de aanvraag nu te bestuderen.

Apple heeft niet bekend gemaakt hoeveel het bedrijf zal investeren als het inderdaad eigen winkels mag openen. De aanvraag ging overigens niet alleen om fysieke winkels. Het bevatte ook een verzoek om Apple-producten online te mogen verkopen.

De regels voor buitenlandse investeringen werden afgelopen november aangepast. Voor die tijd gold onder andere dat bedrijven die voor meer dan 51 procent afhankelijk waren van geldstromen uit het buitenland, zeker 30 procent van hun producten uit India zelf moet komen.