Ontdek je plekje

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: een app die weet wat je wilt eten.

Bedrijf: Pimmr Oprichter: Paul Bongers (33) en Mark van der Velden (34) Medewerkers: 8

Een paar minuten voor je uit eten wilt, app je snel je vrienden: of ze nog een leuk restaurantje weten? Nee, geen Thai. Ook geen pizza. Maar weer minder chic dan die ze voorstellen. Toch maar even op internet kijken? De start-up Pimmr wil dit proces rond het uitkiezen van restaurants makkelijker maken. Onlangs haalden ze 825.000 euro investering op.

Wat doen ze?

Ze laten je favoriete restaurants te ontdekken met de hulp van Artificial Intelligence. Oftewel: ze verzamelen gegevens van jou en je vrienden, ‘leren’ wat je leuk en lekker vindt, en geven op basis van die informatie nieuwe aanbevelingen. De app leert bijvoorbeeld van je locatie, zoekopdracht, gewoontes en voorkeuren.

Hoe werkt het?

Je installeert de app, geeft een paar voorkeuren op (à la: geen vis, Vlaamse keuken), en de app matcht jouw voorkeuren aan de restaurants die nu bij je in de omgeving zijn. Als er vrienden van je zijn die dat restaurant aanbevelen, staat het erbij. Plus het percentage dat je ‘matcht’: van 0 tot 100 procent.

Wat is het verdienmodel?

Ze zijn geïntegreerd met het reserveringssysteem ‘Couverts’, waar je een restaurant kunt reserveren. Elke reservering die Couverts via Pimmr krijgt, levert Pimmr geld op. Of dit het enige verdienmodel blijft weten ze nog niet: niet alle restaurants zijn bij Couverts aangesloten, nu heeft Pimmr alleen de 2.000 aangesloten restaurants in het systeem. Dat is een beperking, want liever hebben ze alle restaurants. Werken ze aan.

Wat zijn de toekomstplannen?

Binnen een half jaar moet de app de voorkeuren van verschillende mensen kunnen combineren en zo aanbevelingen voor de hele groep kunnen doen, en ook tips voor events en uitjes geven.