De Indiase markt voor Lamborghini’s groeit - ondanks de slechte wegen

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Heb je eindelijk je papaya-oranje Lamborghini Gallardo, kun je nergens lekker doorrijden. The Wall Street Journal beschrijft het persoonlijke drama van veel van India’s superrijken. De Lamborghini van Parveen Agarwal heeft een 550 pk motor en een elektronisch bedienbare achterspoiler.

Deze auto’s zijn gemaakt om op de open weg te rijden. De wegen in Calcutta zijn sneu.

Het mag dan lijken alsof Calcutta een stad is die zich ontwikkelen is, maar in werkelijkheid is de stad nog altijd in dezelfde staat als toen de Britse kolonisten vertrokken. De open wegen in Calcutta - een stad die bekend staat om schrijnende armoede - moeten Agarwal en zijn vrienden delen met riksja’s, paardenkarren, voetgangers en vee.

Ze komen van alle kanten en je zit zo laag in deze auto’s dat je ze niet ziet.

India telt 97 miljardairs: meer dan Rusland en de derde in rij na de Verenigde Staten en China. Daar staan honderden miljoenen mensen tegenover die moeten rondkomen van twee dollar per dag. Volgens WSJ worden er jaarlijks 100 tot 125 superauto’s verkocht, met een waarde van meer dan 60 duizend dollar (55 duizend euro) per stuk. Ondanks de infrastructuur is de markt gegroeid met 20 tot 25 procent in de afgelopen twee tot drie jaar.

Agarwal heeft met zijn vrienden een supercar club opgericht, waarmee ze wekelijkse uitjes organiseren. Laat op de avond en vroeg in de ochtend profiteren ze dan van de rust op de weg.

Wanda wil betaalmarkt op

Miljardair en Wanda topman Wang Jianlin wil zijn eigen creditcard lanceren. De zogeheten Feifan kaarten, een soort creditcard en betaalkaart voor Wanda klanten en verkopers, moeten binnen een paar jaar op grote schaal op de markt zijn.

Wang sprak over zijn plannen op het Asia Financial Forum in Hong Kong, bericht de South China Morning Post. De komende vijf jaar wil Wang 500 miljoen Feifan kaarten in omloop brengen. In 2020 wil Wang een van de belangrijkste spelers in de sector zijn.

Het vermogen van de miljardair wordt geschat op 30 miljard dollar (27,5 miljard euro) en dat heeft Wang met name verdiend door de bouw van winkelcentra door heel China. Tegenwoordig koopt Wang vooral veel andere bedrijven op. Onlangs betaalde hij 3,5 miljard dollar (3,2 miljard euro) voor het Amerikaanse Legendary Entertainment.

Mensen zeggen vaak dat Wanda niets anders te doen weet dan kopen, kopen en kopen. Dus ik blijf maar gewoon kopen.

Ratan Tata investeert in CashKaro

Ratan Tata, de emeritus voorzitter van staalbedrijf Tata, investeert in start-up CashKaro.com. Hoe groot de investering is, is niet bekend gemaakt, volgens Economic Times. CashKaro is een website waar kortingcoupons van zo’n duizend online bedrijven verkrijgbaar zijn. Twee maanden geleden haalde CashKaro.com 250 miljoen rupee (3,39 miljoen euro) op bij Kalaari Capital.

Deze investering is al de derde investering van Ratan Tata dit jaar. Tata werd een jaar geleden adviseur van durfinvesteerder Vani Kola, waar hij portfolio’s van veelal start-ups beoordeelt. Start-up CashKaro gaat de investering gebruiken om verder te bouwen aan de technologie van de website, en buitenlandse markten te betreden.