Hoe zit het in Nederland met de duurzaamheid van Unilever?

Beeld: iStock

Lukt het Unilever door duurzaamheid de omzet omhoog te krijgen? De levensmiddelengigant zag de omzet de afgelopen jaren dalen, terwijl het bedrijf in 2010 juist aankondigde een verdubbeling na te streven voor 2020. Dat stond in het Sustainable Living Plan, een duurzaamheidsplan dat het internationale concern qua omvang moet vergroten en populairder maken. Vandaag presenteert Unilever de jaarcijfers.

Update 19 januari: Over het vierde kwartaal van 2015 heeft Unilever een omzet van 12,9 miljard euro behaald. Over het hele jaar haalde het concern 53,3 miljard euro omzet. Daarmee is de jaaromzet 10 procent gestegen.

Wat houdt dat duurzaamheidsplan eigenlijk in? Nou, bijvoorbeeld de milieubelasting halveren door productieprocessen aan te passen - ook in de drie fabrieken van Unilever die in Nederland staan. Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit?

IJs uit Hellendoorn

De eerste fabriek in Nederland staat in de Overijsselse plaats Hellendoorn. Daar maken ze ijs. Er wordt al bijna anderhalf jaar gebruikgemaakt van de biovergister BIOPAQ®AFR, een machine die organisch afval omzet in gas. De Chunkinator, zoals Unilever de machine noemt, haalt zijn energie dus bijvoorbeeld uit resten ijs, en kan voldoen aan 20 procent van de totale gasvraag.

“Daarnaast zoeken we ook naar andere technieken om de fabriek volledig op zichzelf te laten draaien.”

Unilever focust sowieso op afvalvermindering. Onder het initiatief “zero-waste” brengt het hele concern naar eigen zeggen al bijna een jaar geen afval meer naar de vuilstort. “De prioriteit ligt op het vermijden van afval,” zegt Unilever. Het afval dat overblijft, wordt volledig hergebruikt.

Ook is de CO2-uitstoot van de ijsfabriek verminderd. Unilever zegt desgevraagd uitsluitend groene energie te gebruiken, en de uitstoot te compenseren met het planten van bomen.

https://youtu.be/t7Ue8630NzE

Margarine en pindakaas uit Rotterdam

In de margarine- en pindakaasfabriek in Rotterdam is de CO2-uitstoot verminderd door bijvoorbeeld efficiënter warmte en energie op te wekken. Daarnaast heeft de fabriek in 2012 wat koelinstallaties vervangen voor CFK-vrije installaties, waardoor er vergeleken met het jaar daarvoor 69,5 procent minder CFK wordt uitgestoten.

Unilever wil dat om 2020 alle producten bestaan uit 100 procent duurzame landbouwgrondstoffen. Met het merk Calvé was Unilever de eerste fabrikant die voor de totale productie overging op eieren van kippen met vrije uitloop.

Soepen, sauzen en rookworst uit Oss

Tenslotte is er de fabriek in Oss, waar onder meer producten van het merk Unox worden gemaakt. Sinds de zomer van 2013 hebben alle rookworstlijnen een installatie om warmte terug te winnen, waardoor volgens Unilever jaarlijks minstens 10 procent minder CO2 wordt uitgestoten. Ook wil Unilever het stroomverbruik in Oss nog verder verlagen.

Voor 2020 wil het concern CO2-neutraal zijn, wat betekent dat Unilever evenveel energie wil verbruiken als opwekken. Ook wil het bedrijf geen steenkool meer gebruiken als energiebron. In 2030 wil Unilever zelfs “CO2-positief” zijn door meer energie op te wekken dan te verbruiken.