Flinke omzetgroei Unilever in 2015 door gunstige euro

De voedings- en levensmiddelenproduct verwacht voor 2016 een “lastige en volatiele” markt.

Voedingsmiddelenproducent Unilever boekte in het vierde kwartaal van 2015 een flinke omzetstijging. Foto Lex van Lieshout/ANP

Voedings- en verzorgingsmiddelenproducent Unilever heeft in 2015 een flinke omzetstijging geboekt ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf profiteert van gunstige wisselkoerseffecten, zo bleek dinsdag bij de presentatie van de resultaten.

Over het gehele jaar klom de omzet met 10 procent tot 53,3 miljard euro. Exclusief effecten van overnames en wisselkoersen was er een omzetgroei van 4,1 procent. De nettowinst over 2015 daalde met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder en komt uit op 5,3 miljard euro. In een toelichting stelt het bedrijf ondanks de lastige marktomstandigheden sterker te zijn gegroeid dan de markt.

Twitter avatar Unilever Unilever Turnover increased to €53.3 billion - up 10% including a positive currency impact of 5.9% #UnileverFY2015 https://t.co/dU0cD2wDgQ

Vorig jaar waren de wisselkoerseffecten juist ongunstig voor Unilever. Doordat de euro relatief duur was, hield het concern in die periode minder geld over wanneer het de omzet uit niet-eurolanden omwisselde. Bij een consumentenbedrijf als Unilever, met merken als Lipton, Magnum, Dove en Robijn, is het altijd schipperen tussen omzet en winst, stelt redacteur Barbara Rijlaarsdam:

“Merkartikelen zijn vaak in de aanbieding bij de supermarkten. Als Unilever zijn producten vaak met korting verkoopt, levert dat meer omzet op, maar minder winst. Unilever heeft de afgelopen jaren een flink aantal merken verkocht, en weer nieuwe merken teruggekocht. Je ziet dat het bedrijf zijn assortiment verbreedt. Het richt zich zowel op de massaproducten als op de luxe, ‘high end’-merken. Op die relatief goedkope massaproducten maakt het bedrijf minder winst dan op de luxe merken. Magnum levert meer op dan bijvoorbeeld een raketje.”

Vooral in de categorie van de persoonlijke verzorgingsproducten heeft Unilever het afgelopen jaar veel luxe merken toegevoegd.

“Murad Skincare rekent 84 dollar (bijna 77 euro) voor een flesje ‘Rapid Collageen Infusion’: een „anti-verouderingsproduct” dat „fijne lijntjes bestrijdt”. Kate Somerville verkoopt potjes crème van 150 dollar. Die producten moeten het bedrijf op termijn meer winst opleveren.”

Divisies

Met name bij de divisies huishoudelijke verzorging ( onder meer Omo) en persoonlijke verzorging (Dove) nam de omzet toe. Bij het onderdeel Refreshment (Magnum, Liptop) steeg de onderliggende verkoop met 5,4 procent.

In een toelichting op de resultaten blikte topman Paul Polman vooral vooruit naar 2016:

“We bereiden ons voor op lastigere marktomstandigheden en een hogere volatiliteit. Daarom is het van belang moeten we verstandig te werk gaan en de kosten in de gaten houden.”