Flinke omzetgroei Unilever in 2015, maar lagere winst

De voedings- en levensmiddelenproduct verwacht voor 2016 een „lastige en volatiele” markt.

Foto ANP

Voedings- en verzorgingsmiddelenproducent Unilever heeft in 2015 een flinke omzetstijging geboekt ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf profiteert van gunstige wisselkoerseffecten, zo bleek dinsdag bij de presentatie van de resultaten.

Over het gehele jaar klom de omzet met 10 procent tot 53,3 miljard euro. Exclusief effecten van overnames en wisselkoersen was er een omzetgroei van 4,1 procent. Het verkoopvolume klom met 2,1 procent en de prijzen gingen met 1,9 procent omhoog. De nettowinst over 2015 daalde met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder en komt uit op 5,3 miljard euro.

In een toelichting stelt het bedrijf (173.000 werknemers) ondanks de lastige marktomstandigheden sterker te zijn gegroeid dan de markt. In 2014 waren de wisselkoerseffecten juist ongunstig voor Unilever. De omzet ging toen bijna 3 procent omlaag ten opzichte van 2013. Doordat de euro relatief duur was, hield het concern in die periode minder geld over wanneer het de omzet uit niet-eurolanden omwisselde.

Unilevers merkartikelen (zoals Lipton, Magnum, Dove en Robijn) zijn vaak in de aanbieding bij de supermarkten. Als Unilever zijn producten vaak met korting verkoopt, levert dat meer omzet op, maar minder winst.

Unilever heeft de afgelopen jaren een flink aantal merken verkocht, en weer nieuwe merken teruggekocht. Het concern richt zich zowel op de massaproducten als op de luxe, high end-merken. Op die relatief goedkope massaproducten maakt het bedrijf minder winst dan op de luxe merken.

Vooral in de categorie van de persoonlijke verzorgingsproducten heeft Unilever het afgelopen jaar veel luxe merken toegevoegd.

Met name bij de divisies huishoudelijke verzorging (onder meer Omo) en persoonlijke verzorging (Dove) nam de omzet toe. Bij het onderdeel Refreshment (Magnum, Liptop) steeg de verkoop met 5,4 procent.

In een toelichting op de resultaten blikte topman Paul Polman vooral vooruit naar 2016: „We bereiden ons voor op lastigere marktomstandigheden en een hogere volatiliteit. Daarom is het van belang moeten we verstandig te werk gaan en de kosten in de gaten houden.”