Column

Even ontsnappen naar optimistisch NPO3

Victor Mids in 'Mindf*ck’ (AVRO-TROS).

Om redenen die ik eerst niet direct begreep is er iets veranderd in mijn kijkgedrag. Al een hele tijd stemde ik na het Achtuurjournaal het grootste deel van de avond af op de publieke informatie- en achtergrondenzender NPO2. Daar vind je ook documentaires, levensbeschouwing, debat en kunst en cultuur, dus zo ongeveer de redenen waarom ik televisie kijk. Later vulde ik het aanbod aan met een selectie uit de brede publiekszenders (met name NPO1 en RTL4) en de jongerenzender NPO3.

Maar sinds een paar weken zet ik mijn harde schijf met pauzeermogelijkheid vanaf half negen standaard op NPO3. Dat komt niet doordat de programma’s daar zo veel beter zijn geworden of wegens een plotselinge interesse in jongerencultuur. Ook is de kwaliteit van het aanbod van NPO2 niet dramatisch ingezakt (wel een beetje, hier en daar).

Ook de programma’s van NPO3 zijn sterk geformatteerd, voorgekauwd en vaak lang geleden ingeblikt, tot soms zelfs wel anderhalf jaar toe (Over Mijn Lijk, Hij Is Een Zij). Dus aan een hogere mate van urgentie en actualiteit kan het niet liggen.

Ik denk dat vooral het wereldbeeld maakt dat ik van winkel verander. Zowel de talkshows en nieuwsuitzendingen op NPO1 als de achtergronden op NPO2 ademen een grote angst voor veranderingen. De bezorgde burger wordt permanent naar de mond gepraat, zo constateerde voormalig Kamerlid Tofik Dibi (GroenLinks) vorige week terecht in een open videobrief op de site Mindshakes.com. En dan snak je wel eens naar een zender die iets meer opheeft met het optimisme van de jongste generaties.

In een bijna vier uur durend verslag van het popfestival EuroSonic Noorderslag (NOS/NTR) zagen we het jonge hiphopcollectief New Wave de Popprijs 2015 winnen. Het publiek vond dat best leuk, en had hun YouTube-filmpjes al 80 miljoen keer bekeken. Maar voor de popdeskundigen kwam de jurybeslissing als een volmaakte, de hemel bestormende verrassing.

Ik kan soms ontzettend zin hebben om Nick en Simon te zien jammen met hun favoriete Californische band Venice in The Dream (AVRO-TROS). Of te luisteren naar de transgenders van Arie Boomsma in Hij Is Een Zij (KRO-NCRV), ook al is de thematisch verwante fictieserie Transparent (VPRO) op NPO2 veel rijker en geestiger.

Het mooiste voorbeeld dat NPO3 het meest beantwoordt aan de uitdaging voor de publieke omroep om meer diversiteit (en duurzaamheid en maatschappelijke binding) te bieden, vind je in het nieuwe seizoen van Mindf*ck (AVRO-TROS). De mensen die illusionist Victor Mids op straat aanspreekt zijn veel gevarieerder dan wat je doorgaans bij de NPO ziet. En de handige, creatieve goochelaar laat af en toe ook zien hoe we bedrogen worden. In de Rotterdamse Koopgoot praat hij voorbijgangers het geld uit de zak en legt daarna uit dankzij welke verkooptrucs hem dat lukt.

Volkszanger Frans Bauer wordt via subliminale beelden, een reclametechniek, geïnstrueerd welke woorden hij moet zeggen. Amusement, maar ook een vluchtheuvel voor de kijker die de eindeloze, niet eens subliminale herhaling van het bozeburgersrefrein beu is.