‘Europese luchtvaart moet buiten Europa groeien’

Wereldwijd moeten de Europese normen voor veiligheid, duurzaamheid en arbeidsvoorwaarden ingevoerd worden.

Foto ANP / Martijn Beekman

De Europese luchtvaart kan alleen groeien buiten Europa. De Europese normen voor veiligheid, duurzaamheid en arbeidsvoorwaarden moeten wereldwijd worden ingevoerd. Dat zegt Violeta Bulc dinsdag, eurocommissaris voor Transport, in een interview met NRC.

Bulc pleit voor export van de Europese luchtvaart naar de rest van de wereld door middel van verdragen met zoveel mogelijk landen. Luchtvaartmaatschappijen moeten hun netwerk uitbreiden in opkomende markten, zodat ze minder afhankelijk worden van de snel groeiende knooppunten Istanbul en Dubai. Vliegvelden moeten investeren in andere vliegvelden en deels eigenaar worden.

Bulc ziet niets in het aanpakken van de Golfstaten, zoals lobbyorganisaties in de Verenigde Staten en Europa willen. Volgens deze organisaties, waarin vooral vakbonden van piloten actief zijn, maken de Gulf carriers – Emirates, Etihad en Qatar Airways – zich schuldig aan oneerlijke concurrentie door illegale staatssteun.

Bulc wil de Golfstaten niet apart behandelen. Ze gelooft in een omgekeerde strategie: de Europese Unie moet niet proberen om de voordelen van concurrenten uit één regio op te heffen, maar om de beperkingen van de Europese luchtvaart voor iedereen te laten gelden. Ze wil een gelijk speelveld bereiken door mondiale invoer van de Europese normen op het gebied van milieubescherming en veiligheid.

“Onze luchtvaart is leidend maar de groei blijft achter. We moeten iets doen om aan te sluiten bij de groei in China, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika.”

Woensdag en donderdag vindt de Aviation Summit plaats in Amsterdam. De Europese luchtvaarttop, met veel transportministers en bestuursvoorzitters van luchtvaartmaatschappijen, wordt door Nederland georganiseerd vanwege het Nederlandse voorzitterschap van de EU. Eurocommissaris Bulc spreekt woensdag met de Tweede Kamer over de Europese luchtvaartsector, donderdag op de Aviation Summit.

Lees hier het interview: Wij zijn dapper genoeg om concurrentie toe te laten