Een hele studio onder je vingers

Voor het maken van muziek heb je al jaren geen echte instrumenten of high-end geluidstudio meer nodig. Een hele generatie musici, van The Prodigy via Afrojack tot Skrillex, heeft de pc of Mac als voornaamste werkterrein, met daarop een digital audio workstation (daw) als software. Daarmee heb je op je hobbykamer opeens een complete virtuele studio met alle denkbare digitale uitvoeringen van drumcomputers, synthesizers, piano’s, percussie, samplers en strijkkwartetten. Een hit smeden is nog nooit zo makkelijk geweest.

Een van de bekendste daw’s is Live, dat sinds 2001 gemaakt wordt door het Berlijnse Ableton. Vanwege de intuïtieve opzet is Live’s populariteit de afgelopen jaren gestaag gegroeid onder producers van vooral elektronische muziek. Ook muzikanten die bij optredens afhankelijk zijn van hun pc of Mac gebruiken vaak Live.

Er was altijd één groot minpunt van produceren met een daw: je moet voortdurend op een beeldscherm kijken wat er gaande is. En het eindeloze geklik met je muis kan de creatieve flow behoorlijk kelen. Vandaar dat Ableton drie jaar geleden Push introduceerde: één controller waarmee álle instrumenten en effecten in de daw te bedienen én te bespelen zijn. Dus niet meer muizen, maar alle tien vingers beschikbaar om akkoorden aan te slaan, parameters te tweaken en drumpatronen te sequencen. Dat werkt: een track produceren wordt spontaner en minder een serie computerhandelingen.

Onlangs introduceerde Ableton de opvolger: Push 2. Het is een verdere verfijning die vooral het werken met samples eenvoudiger maakt. Daarmee begint de controller aardig compleet te worden.

Dat merk je ook in de praktijk. Als je een drumloop in mootjes hakt en er een beat van bouwt, hoef je amper nog naar het scherm te kijken. Alles kan op de Push zelf. De encoders (draaiknoppen) en de pads (waarop je drumt en noten aanslaat) reageren preciezer dan op de eerste versie van Push. Het voelt bevrijdend om een uur aan een nieuwe track te werken zonder muis. Een aanrader dus voor iedereen die met daw-software werkt, maar zich vooral muzikant wil voelen. En geen computerprogrammeur.