Coca-Cola heeft een nieuwe slogan - ken jij ze alle 48?

Foto Lee Coursey

Zegt Make it Real je iets? Life tastes Good? It’s the Real Thing dan? Juist, het zijn slogans van Coca-Cola. Vandaag, na zeven jaar, maakt het bedrijf een nieuwe leus bekend: Taste the Feeling. In een nieuwe campagne moet de “verfrissende smaak” van het drankje weer centraal staan.

Sinds het begin in 1886 versleet The Coca-Cola Company (marketingbudget: 3,5 miljard dollar, omzet: 46 miljard) 47 slogans. Het bedrijf dat je kent van reclames met kersttrucksmet ijsberen, mannen met blote basten en veel “ahh-momentjes”, is namelijk óók het bedrijf van de pakkende aanprijzingen. NRC Q analyseert ze. Wat zijn de meest voorkomende woorden? En hoe goed ken jij de slogans van Coca-Cola?

De woorden uit alle slogans van Coca-Cola bij elkaar, dat ziet er zo uit:

Gemaakt met Wordclouds.com

Gemaakt met Wordclouds.com

De populairste woorden? Coca-Cola, Coke en real.

Coca-Cola benadrukt in de slogans vooral graag de kracht van het merk, met bijvoorbeeld The Only Thing Like Coca-Cola is Coca-Cola Itself
 en Coke Is It!.
 Verder gingen de leuzen begin vorige eeuw vooral over dorst en het lessen daarvan. Later ging het meer over emotie en smaak.

Vooral in de jaren ’20 en ’80 werden er relatief veel nieuwe slogans bedacht.

In 1985 en 1986 had het bedrijf zowel een leus voor de klassieke Coca-Cola als voor een nieuwere, zoetere versie van het drankje. Die laatste werd nooit zo’n succes als de originele Coca-Cola en sinds 1987 heeft Coca-Cola dus weer genoeg aan één slogan. Doel van de nieuwste campagne is onder meer om de “eenheid” van de verschillende merken te benadrukken, zegt marketingdirecteur Marcos de Quinto.

“Coca-Cola is one brand with different variants, all of which share the same values and visual iconography.”

Hoeveel weet jij over de slogans van Coca-Cola?

En, voor de liefhebber: bekijk hier de hele lijst met slogans.