Uber en Airbus werken samen aan helikoptertaxi-service

Foto: iStock

Wat gebeurde er in de Verenigde Staten terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Uber werkt samen met de Europese vliegtuigbouwer Airbus aan een dienst voor helikoptertaxi’s. Tijdens het Sundance Film Festival in Utah later deze maand zullen stijlvolle en kostbare vluchten met helikopters van Airbus beschikbaar zijn, schrijft The Verge.

Airbus-topman Tom Enders is opgetogen over de samenwerking, zegt hij tegen The Wall Street Journal:

It’s a pilot project, we’ll see where it goes—but it’s pretty exciting

Details over de overeenkomst tussen Uber en Airbus zijn niet bekend gemaakt, zo is het onduidelijk of Uber de helikopters daadwerkelijk gaat aanschaffen voor permanente dienstverlening. Dat zou een stijlbreuk zijn, want bij het taxivervoer op de weg maakt Uber uitsluitend gebruik van particuliere chauffeurs met hun eigen auto.

In ieder geval wordt het zweten voor startup Blade. Dat bedrijfje is in de basis namelijk niks anders dan de Uber op de helikoptermarkt.

Nieuwe Sesamstraat achter betaalmuur in hipsterbuurt

Niet alleen de Nederlandse Sesamstraat verdwijnt van het open net. Na 45 jaar op het publieke net is de Amerikaanse Sesame Street dit weekend verhuisd naar betaalzender HBO en heeft daarbij ook een gedaanteverwisseling ondergaan. Leek Sesame Street oorspronkelijk eerder op een straat in The Bronx in New York, nu lijkt het middenin een hipsterbuurt te liggen, schrijft Quartz.

Zo heeft het appartement van Grover ineens glas-in-lood-ramen en hippe golfplaten muren, is Mr. Hoopers rommelige winkeltje nu steriel wit en heeft de straat een keurig aangeharkte gemeenschappelijke tuin. Het vernieuwde Sesame Street is alleen beschikbaar voor HBO-abonnees. Een abonnement kost zo’n twintig dollar per maand. En dat allemaal terwijl het programma zich van oorsprong richt op kinderen uit achterstandsmilieus.

Een andere belangrijke verandering is dat Sesame Street is ingekort van een uur tot een half uur, zodat de kinderen zich beter kunnen focussen. De Nederlandse versie duurt met een kwartier sowieso al een stuk korter.

Nieuw gratis toegankelijk gebied moet nog meer bezoekers naar Disney World trekken

De bouw van Disney Springs vordert gestaag. Het gratis toegankelijke nieuwe deel van Disney World moet nog meer bezoekers naar het grootste pretpark ter wereld trekken. In het in de stijl van stadjes in Florida aan het begin van de twintigste eeuw gebouwde Disney Springs openen de eerste bars en restaurants hun deuren, schrijft The Miami Herald.

Nu al brengen jaarlijks meer dan vijftig miljoen mensen een bezoek aan Disney World. Met het nieuwe op entertainment en retail gerichte Disney Springs hoopt het miljardenbedrijf dat er nog meer dollars op het terrein worden uitgegeven. Er komen dan ook grote nieuwe parkeergarages.

Het nieuwe Disney Springs is een grondige gedaanteverandering van het oude Downtown Disney en bestaat uit vier delen:

1. Town Center
Met een karakteristieke watertoren, fonteinen en kleinschalige winkeltjes moet dit op een voormalige parkeerplaats gebouwde stadscentrum echt de sfeer van een oud Amerikaanse stadje uit gaan ademen.
2. The Landing
Hier waren tot 2008 nachtclubs, maar die zijn gesloten en nu zijn er vele bars en restaurants aan het water, zoals Morimoto Asia, Jock Lindsey’s Hangar Bar and The Boathouse.
3. The West Side
Dit sterk op entertainment gerichte deel van Disney Springs bestond al en was al populair met onder andere een bioscoop, Cirque du Soleil en The House of Blues. Maar nu wordt het vernieuwd en uitgebreid met in elk geval een gloednieuwe NBA-attractie.
4. The Marketplace
In dit deel zijn vooral veel winkels, de meeste kleintjes. Zowel van nationale ketens als van eigen Disney-formules. Maar er zijn ook bars en restaurants.

Een klein deel van Disney Springs is al open, het overgrote deel volgt later dit jaar en een aantal uitbreidingen laat nog iets langer op zich wachten.