Specsavers wil groeien - is daar ruimte voor?

Foto ANP

Moordende concurrentie, aanhoudende winkelleegstand. Genoeg reden om - júist nu - te investeren, vindt Specsavers. De opticien en hoorspecialist ziet potentie om te groeien en is daarom van plan de komende drie jaar dertig nieuwe winkels te openen.

Specsavers verwacht terrein te kunnen winnen van kleine, zelfstandige opticiens - zo luidt de redenering. Maar hoe verhoudt Specsavers zich tot de concurrenten? En zijn die plannen realistisch?

Een paar feiten op een rij.

1. De brillenmarkt in een aantal figuren

Het meerendeel van de optiekwinkels is in handen van zelfstandig ondernemers. Het overige deel van de markt wordt gedomineerd door grote spelers als Hans Anders, Pearle/Eye Wish Opticiens en Specsavers.

Ook opvallend: de afgelopen jaren zijn er altijd meer filialen bijgekomen dan dat er zijn verdwenen. Van een verzadigde markt lijkt dus (nog) geen sprake. Wel daalde het aantal nieuwe filialen in 2014 aanzienlijk.

De doelgroep van optiekwinkels is groot: 61 procent van de mensen mensen heeft - op een zeker moment - een bril of contactlenzen nodig. En wie die brildragers dan zijn? Met name vrouwen, zo blijkt.


Waar veel winkels uit het straatbeeld verdwijnen, daar lijken optiekwinkels bovendien minder last te hebben van de online markt. Een bril online bestellen? Dat gebeurt niet zo vaak. Van de zelfstandige ondernemers heeft zelfs maar 15 procent een webshop. En dat is niet omdat de ondernemers achterlopen - 71 procent van de consumenten zegt nooit een bril online aan te zullen schaffen.

2. Waar wil Specsavers uitbreiden?

Specsavers mikt nu vooral op middelgrote steden om uit te breiden. In die steden vindt een leegloop van winkelpanden plaats - een kans voor Specsavers. Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland:

“Doordat veel non-food retailketens het moeilijk hebben en hun deuren moeten sluiten, zijn er momenteel veel A1-locaties beschikbaar: locaties middenin een goedlopend winkelhart van een stadscentrum.”

De winkelketen rekent er op dat de markt voor brillen en hoortoestellen de komende jaren blijft groeien. Door nieuwe winkels te openen op locaties waar tot nu toe geen Specsavers te vinden was, hoopt het bedrijf mee te kunnen blijven liften op die groei. Berkel verwacht zo de concurrentie met zowel zelfstandige opticiens, als andere grote ketens te vergroten. Op de lange termijn denkt Berkel bovendien dat veel consumenten over zullen stappen van duurdere zelfstandige opticiens naar ketens.

3. Maar is dit wel zo?

Waar Berkel er van overtuigd is de concurrentiestrijd te zullen winnen van zelfstandige opticiens, daar verwacht Roy Aandekerk van Centrop, een inkooporganisatie voor zelfstandige opticiens, het tegenovergestelde. Aandekerk:

“De consument wil onderscheidende producten, geen identieke filialen van grote ketens. Kijk maar naar het verdwijnen van grote ketens, zoals V&D.”

Onderzoeksbureau Locatus bevestigt dit idee: het aantal zelfstandige ondernemingen groeide in 2015 harder dan het aantal nieuwe nieuwe filialen van grote ketens. Het bureau benadrukt echter ook dat hier vooralsnog geen duidelijke trend in te ontdekken is.