Renault: uitstoot auto’s verminderen

Franse inspecteurs vonden geen sjoemelsoftware, maar Renault komt nu wel met een ‘technisch plan’.

Foto Vincent Kessler/Reuters

De Franse autofabrikant Renault komt binnen een paar weken met een technisch plan om de uitstootwaarden van auto’s in de praktijk te verminderen, ondanks dat er volgens het bedrijf geen sprake is van het gebruik van sjoemelsoftware. Dat zei commercieel directeur Thierry Koskas van Renault maandag tijdens de presentatie van de verkoopcijfers over 2015, volgens AFP.

Vorige week werd bekend dat Franse inspecteurs invallen hadden gedaan bij Renault, om auto’s te controleren op sjoemelsoftware, in navolging van het schandaal bij Volkswagen. Het aandeel Renault kelderde als gevolg van het nieuws. De autofabrikant en de Franse regering (voor 20 procent aandeelhouder) zeiden als reactie snel dat er geen sjoemelsoftware bij Renault was aangetroffen.

Wel bleek dat verschillende auto’s van Renault meer NOx (stikstofoxiden) en CO2 uitstoten dan toegestaan. Onze redacteur Carola Houtekamer schreef daarover:

“Groene lobbygroep Transport & Environment wijst op een onderzoek van DUH, een Duitse milieuclub, die een Renault Espace diesel liet testen. Met een koude motor voldeed de auto aan de stikstofnorm. Maar met een warme motor stootte de auto 13 tot 25 keer de toegestane norm voor NOx uit. Vreemd, vooral omdat andersom logischer zou zijn.”

Verkoopcijfers

Renault maakte maandag verder bekend in 2015 ruim 3 procent meer auto’s verkocht te hebben. De markten in het Midden-Oosten, Afrika en India waren Renault het gunstigst gezind met een groei van 17 procent. De verkopen in Noord- en Zuid-Amerika en Azië daalden.

Twitter avatar Groupe_Renault Renault [2015 #SalesResults] In 2015, Group registrations increased by 3.3% and achieved a new record of 2 802K vehicles https://t.co/VNjO9ICYyC

In Europa verkocht het bedrijf naar eigen zeggen 10,2 procent meer auto’s. Dat is een klein verschil met de 9,4 procent verkoopgroei van Renault die de Europese vereniging van autofabrikanten ACEA vorige week presenteerde. Maar die cijfers betreffen alleen de EU-landen, terwijl Renault ook de verkoop in IJsland, Noorwegen en Zwitserland meerekent.