Overleeft Twitter 2016?

Het ís ook moeilijk – twee bedrijven runnen. Helemaal als die bedrijven Twitter en Square heten. Jack Dorsey – sinds drie maanden topman van Square én van Twitter – doet het. Maar goed met Twitter gaat het niet: vorige week bereikte een aandeel in het bedrijf de laagste waarde sinds de beursgang in 2013. En of het verhogen 

Foto: iStock

Het ís ook moeilijk - twee bedrijven runnen. Helemaal als die bedrijven Twitter en Square heten. Jack Dorsey - sinds drie maanden topman van Square én van Twitter - doet het. Maar goed met Twitter gaat het niet: vorige week bereikte een aandeel in het bedrijf de laagste waarde sinds de beursgang in 2013. En of het verhogen van het aantal tekens (#beyond140) en de introductie van Moments genoeg zijn om het bedrijf te redden? Het is de vraag.

Beleggers reageerden afgelopen woensdag op kritiek van het Amerikaanse handelsbedrijf Mizuho Securities: Twitter slaagt er onvoldoende in adverteerders aan zich te binden. Die kritiek komt niet uit de lucht vallen - de koers daalt al langer.

Maar waar Instagram adverteerders pas sinds kort toelaat op de feed en Facebook Messenger er zelfs nog mee experimenteert, daar heeft Twitter de techniek al lang in huis. Twitter heeft een heel ander probleem: het netwerk is te klein. De 316 miljoen actieve gebruikers per maand winnen het niet van bijvoorbeeld Facebook, dat anderhalf miljard actieve gebruikers per maand telt. Twitters populariteit neemt bovendien af: terwijl een sociaal netwerk als Snapchat dé belofte van 2016 wordt genoemd, lijkt Twitter alweer passé.

Wil Twitter dat zijn koers herstelt? Dan moet het meer gebruikers werven, een beter product bieden en meer winst maken, aldus Mizuho. Een devies dat Jack Dorsey al enige tijd in acht lijkt te nemen. Sinds Dorsey’s aanstelling als bestuursvoorzitter lanceerde Twitter Moments, een tabblad waarin verschillende tweets rondom één onderwerp, bepaald door Twitter of bijvoorbeeld The New York Times, gegroepeerd worden en kondigde het plannen aan de karakterlimiet voor tweets van 140 tekens naar 10.000 tekens te verhogen. Beiden verbeteringen aan de productkant, bedoeld om meer gebruikers te werven.

De toekomst van Twitter?

Maar de vraag is of die vernieuwingen genoeg zijn om adverteerders opnieuw aan zich te binden. Marcel van der Heijden, oprichter van het Amsterdamse social media-bureau A Friend Of Mine:

“Eigenlijk heeft Twitter de boot al gemist. Aan de zakelijke kant heeft het last van LinkedIn, aan de gebruikerskant kan het de concurrentie met het veel uitgebreidere Facebook niet bijbenen en adverteerders investeren liever in campagnes op groeiende sociale netwerken als Facebook, Instagram en Pinterest.”

Daar komt bovendien bij dat de dingen die Twitter uniek maken - trending topics en een relatief simpele webcare bijvoorbeeld - de dienst niet winstgevend maken.

De enige oplossing lijkt daarom een passend businessmodel vinden voor een nichepubliek. Maar ook dat ziet van der Heijden niet zo snel gebeuren: “Twitter wordt op dit moment te hard ingehaald door andere diensten. Zowel op gebruikersvlak, als wat betreft adverteerders. Het kan eigenlijk alleen nog maar verliezen.” Van der Heijden:

“Dit soort uitspraken blijven tricky, maar ik zie Twitter 2016 niet overleven. De beste optie voor het bedrijf is dat het gekocht wordt door Apple, Google of Microsoft. De technologie en de gebruikers hebben namelijk nog wel veel waarde.”